سرگئی لاوروف شایعه بیماری پوتین را رد کرد

شایعه درباره بیماری پوتین پس از صدور دستور حمله نظامی به اوکراین شدت گرفت

پوتین در تمام مدت دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دستش را محکم به میز گرفته بود- Russian Presidential Press Office / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ادعاها مبنی بر ابتلای ولادیمیر پوتین به یک بیماری شدید را رد کرد.

لاوروف روز یکشنبه، ۲۹ مه، در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسوی تی‌اف‌۱ گفت:‌ «گمان نمی‌کنم که افراد عاقل بتوانند نشانه‌های نوعی بیماری یا عارضه را در او [پوتین]‌ ببینند.»

گفت‌وگوی فوق عمدتا بر حمله روسیه به اوکراین متمرکز بود، اما گزارشگر تی‌اف‌۱ در پرسش‌های خود درباره گمانه‌زنی‌هایی که درباره سلامت رئیس‌جمهور روسیه مطرح شده است، نظر دیپلمات ارشد آن کشور را پرسید.

در سال ۲۰۲۰ نشریه عامه‌پسند سان در بریتانیا گفته بود که پوتین احتمالا به سرطان و پارکینسون مبتلا است. شایعه درباره بیماری پوتین پس از صدور دستور حمله نظامی به اوکراین در اواخر ماه فوریه، شدت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شماری از رسانه‌ها درباره تصاویر ویدئوهای منتشر شده از پوتین که در آنها به نظر می‌رسد بدن رهبر روسیه می‌لرزد یا در حالت تنش است، بحث کرده‌اند.

یکی از جنجالی‌ترین ویدئوها پوتین را در دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و در حالی نشان می‌دهد که در تمام مدت گفت‌وگو دستش را محکم به میز گرفته است.

ویدئوهایی از این قبیل، شائبه ابتلای ولادیمیر پوتین به پارکینسون را دامن زده‌اند، هرچند شماری از پزشکان این ادعا را رد کرده‌اند. رسانه‌های دیگر و همچنین برخی کارشناسان روس نیز گفته‌اند که پوتین که چند ماه دیگر ۷۰ ساله می‌شود، احتمالا سرطان دارد یا به علت بیماری، عمرش رو به پایان است.

سرگئی لاوروف در مصاحبه اخیر خود گفت، پوتین «هر روز در انظار عمومی ظاهر می‌شود و می‌توانید روی صفحه تلویزیون او را ببینید یا حرف‌هایش را بخوانید و یا به سخنانش گوش دهید.»

ماه مارس دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که وضعیت بیماری پوتین «بسیار عالی» است.

او در عین حال گفت: «مشخص نیست که بیماری او چیست و آیا علاج‌پذیر یا کشنده است، اما بدون شک بیمار است.»

یک روز قبل از این اظهارات، ژنرال اوکراینی کیریلو بودانوف، در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای ادعا کرده بود که پوتین مبتلا به سرطان و احتمالا بیماری‌های دیگر است. او گفته بود که پوتین «در یک وضعیت بسیار بد روانی و فیزیکی و بسیار بیمار است.»

لاوروف ضمن رد تمامی ادعاها به تی‌اف‌۱ گفت:‌ «این را واگذار می‌کنم به وجدان کسانی که شایعات را پخش می‌کنند.»

بیشتر از جهان