شلیک نیروهای امنیتی به سمت مردم معترض در آبادان

برگزاری جشن و انتشار دیرهنگام پیام تسلیت رهبر جمهوری اسلامی خشم مردم را دو چندان کرده است

در ادامه عزاداری برای جان‌باخته‌های حادثه فروریختن ساختمان متروپل و اعتراض‌های مردمی در آبادان، مسجد سلیمان و چند شهر دیگر استان خوزستان علیه ناکارآمدی دستگاه‌های حکومتی، نیروهای امنیتی علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور به سمت مردم معترض شلیک کردند.

امروز یک‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ بار دیگر مردم آبادان برای عزاداری به خیابان‌ها آمدند، اما نیروهای امنیتی سعی کردند تا تجمع مردمی را متفرق کنند. در حالی که مردم شعارهایی با مضامین «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما»، «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» و... سر می‌دادند، نیروهای امنیتی که برخی از آن‌ها از سایر استان‌ها به خوزستان اعزام شده‌اند، به سمت مردم معترض شلیک کردند.

با این حال اقدام‌های خشونت‌بار نیروهای امنیتی نتوانسته از موج خشم مردم بکاهد.

در میان تجمع‌کنندگان و معترضان شهر آبادان، شمار زیادی کودک و نوجوان دیده می‌شود. در چند ویدئو هم صدای ممتد تیراندازی به‌گوش می‌رسد. 

همچنین در تجمع ضدحکومتی در شهر اهواز، گروهی از معترضان شعار «دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌گن آمریکاست» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساختمان تجاری و اداری متروپل در مرکزی‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان آبادان قرار دارد. بخش‌‌هایی از این مجتمع ۱۰ طبقه واقع در خیابان امیری حدود ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه ۲ خرداد، فرو ریخت. در پی این ماجرا، نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی هم در واکنش به این اعتراض‌ها و با هدف سرکوب آن‌ها از روز گذشته اقدام به قطع یا کاهش سرعت اینترنت در آبادان کرده‌اند.

 برگزاری جشنی با عنوان «سلام فرمانده» هم‌زمان با عزاداری مردم پس از فروریختن ساختمان متروپل، انتشار دیر هنگام پیام تسلیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، که سه روز پس از واقعه انجام شد و دولت که پس از پنج روز و تحت فشار افکار عمومی ناچار شد عزای عمومی اعلام کند، مردم آبادان را قانع کرد که حکومت قصد پیگیری این حادثه را ندارد. بنابراین مجموعه رفتارهای نهادهای مختلف حکومت ایران، خشم عمومی را به همراه داشته است.

در پی سانسور خبری تعداد کشته‌های فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و سرکوب خشونت‌بار مردم عزادار، کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای با یادآوری «جنایت‌های سال‌های اخیر چون کشتار مردم در آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای مسافربری» اعلام کرد: «بدیهی است آنانی که همواره چنگ بر جان و مال مردم انداخته‌اند، موفق نخواهند شد با تقلیل عوامل ویرانی‌آفرین به چند تن، فساد سیستماتیک و ستم‌پیشگی خود را انکار کنند‌.»