دیدار فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان با اعضای شورای مقاومت ملی در ترکیه

محمد ناطقی از دیدار نمایندگان احزاب سیاسی عضو شورای مقاومت ملی با تام وست داد

محمد ناطقی، عضو هیات مذاکره کننده صلح حکومت پیشین افغانستان با طالبان، از دیدار و گفت‌و‌گو در ترکیه با فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان خبر داد.

آقای ناطقی در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک نوشته است روز یکشنبه، ۲۹ مه، تام وست در راس هیاتی در استانبول با نماینده‌های شماری از احزاب سیاسی عضو شورای عالی مقاومت ملی، زنان، و نهادهای جامعه مدنی گفت‌و‌گو کرده است. 

محمد ناطقی گفته است «در این دیدار در مورد مسائل افغانستان تبادل نظر شد و بر مذاکرات و توافق سیاسی در مورد دستاوردها و حقوق مردم افغانستان، پیش از رسیدن به یک دولت همه‌شمول، تاکید شد.»

با وجود آنکه محمد ناطقی گفته است در این دیدار نماینده‌های زنان نیز حضور داشته‌اند، در عکس‌هایی که او از دیدار با فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان  منتشر کرده است، تنها یک زن به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد ناطقی در حالی از سفر و دیدار با تام وست در ترکیه سخن می‌گوید که هفته گذشته شورای عالی مقاومت ملی افغانستان در ترکیه اعلام کرد از جبهه مقاومت ملی در افغانستان حمایت می‌کند و اگر طالبان مذاکره را نپذیرد، به مبارزه سیاسی و نظامی علیه طالبان ادامه خواهد داد.

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان، از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، عبدرب رسول سیاف، و عطا محمد نور که زیر چتر شورای عالی مقاومت ملی ضد طالبان گرد آمده‌اند در ترکیه حضور دارند.

تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان، روز شنبه در رشته توییتی از یک سفر دو روزه نتیجه‌بخش به ازبکستان سخن گفت و نوشت ازبکستان نقش مهمی در حمایت از زنان افغانستان و ثبات در منطقه دارد . آقای وست در ادامه نوشت که دیدارهایی با مقام‌های این کشور، از جمله نماینده ویژه ازبکستان برای افغانستان، وزیر خارجه، و معاون شورای امنیت ملی داشته است.

او همچنین از دیدار خود با یک روزنامه‌نگار افغانستان، یک عضو پیشین مجلس شورای ملی، و شماری از شهروندان افغانستان در تاشکند، خبر داد و نوشت که درباره وضعیت افغانستان با آنان گفت‌و‌گو کرده است.

تام وست هفته گذشته برای نخستین بار پس از خارج شدن عبدالله عبدالله (رئیس پیشین شورای عالی صلح) از افغانستان، با او در دهلی دیدار و گفت‌وگو کرد.

تام وست در حالی به این سفرها و دیدار با چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه مدنی افغانستان در بیرون از این کشور می‌پردازد که اوضاع سیاسی و امنیتی، اقتصادی، و اجتماعی در افغانستان روز به روز وخیم‌تر می‌شود. همه روزه گزارش‌های تلخی از افزایش فقر در افغانستان مخابره می‌شود و رسانه‌ها از بازداشت، شکنجه، و قتل نظامیان پیشین و نیز شهروندان غیرنظامی به دست طالبان خبر می‌دهند و طالبان محدودیت‌های شدیدتری بر رفت‌و‌آمد، آموزش، پوشش، و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان تحمیل می‌کنند.