چریک بنیان‌گذار ارتش سرخ ژاپن پس از ۲۰ سال از زندان آزاد شد

فوساکو شیگه نوبو به دلیل فعالیت‌های مسلحانه در حمایت از فلسطین ۲۰ سال را در زندان سپری کرد

چریک ژاپنی حامی فلسطین پس از پایان دوران محکومیت خود آزاد شدزن  _ AFP-JIJI

فوساکو شیگه نوبو، از بنیان‌گذاران گروه مسلح ارتش سرخ ژاپن و از حامیان فلسطین که پس از مشارکت در حمله به سفارت فرانسه در هلند بازداشت شده بود، پس از گذراندن دوران محکومیت ۲۰ ساله خود، از زندان آزاد شد.

روزنامه ژاپن تایمز با انتشار این خبر، از شیگه نوبو به عنوان یکی از زنان بسیار تندرو در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نام برد که به عنوان یکی از بنیان‌گذاران گروه چپ‌گرای ارتش سرخ ژاپن، اقدامات مسلحانه‌ای در سراسر جهان انجام داده است. اقدامات مسلحانه و رادیکال او و گروه ارتش سرخ ژاپن، با محوریت حمایت از آرمان فلسطین صورت می‌گرفت.

او روز شنبه، ۲۸ ماه مه، به دنبال از آزادی از زندان پس از بیست سال به خبرنگاران گفت: «ما با برخی فعالیت‌هایمان مانند گروگان‌گیری، به گروهی از افراد بیگناه که با ما غریبه بودند، خسارت وارد کردیم.»

این زن چریک ۷۶ ساله، در سال ۲۰۰۰ پس از محاصره سفارت فرانسه در شهر لاهه و گروگان گرفتن سفیر و تعدادی از دیپلمات‌های این سفارتخانه، در ژاپن دستگیر و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

خبرگزاری الجزیره با اشاره به برخی واکنش‌ها به آزادی شیگه نوبو، نوشت که جنبش جوانان فلسطین ضمن استقبال از آزادی این زن، او را «دوست و همراه همیشگی مردم مبارز فلسطین» خواندند.

آرمان فلسطین به عنوان رویکرد اصلی گروه سابق ارتش سرخ ژاپن، موجب شده بود آنها بارها دست به اقدام‌های مسلحانه در نقاط مختلف جهان بزنند. از جمله آنها عملیات مسلحانه این گروه چپ‌گرا در سال ۱۹۷۲ در فرودگاه تل‌آویو بود. این عملیات که با فرماندهی فوساکو انجام شده بود، به کشته شدن ۲۶ نفر و مجروح شدن ۸۰ نفر منجر شد. عملیاتی که به صورت مشترک با همکاری ارتش سرخ ژاپن و جریان‌های فلسطینی از جمله «جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیگه نوبو در سال ۱۹۷۱ به لبنان سفر کرد و ارتش سرخ ژاپن را تاسیس کرد. از همان زمان، مبارزات این گروه مسلح با فلسطین گره خورد. این گروه به مرور به دلیل عملیات‌ مسلحانه خود از هواپیماربایی گرفته تا گروگان‌گیری، در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یکی از رادیکال‌ترین گروه‌های جهان تبدیل شد.

شیگه نوبو که حدود ۳۰ سال به عنوان یک فراری در خاورمیانه زندگی کرده بود، حالا به گفته دخترش دیگر علاقه‌ای به خشونت ندارد و تصمیم دارد تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی با جهان ارتباط برقرار کند.

روزنامه ژاپن تایمز به نقل از دختر شیگه نوبو نوشت که آنها تصمیم دارند برای مدتی با یکدیگر در ژاپن زندگی کنند و همزمان مادرش تصمیم به نوشتن در باره وضعیت فلسطینی‌ها دارد. فوساکو هنگام خروج از زندان و در مقابل دوربین‌ها، همچنان یک چفیه به نشانه تداوم حمایتش از فلسطینی‌ها روی شانه‌های خود داشت.

بیشتر از جهان