سازمان بین‌المللی مهاجرت: در سه ماه اخیر، ۶۰۰ مهاجر آفریقایی ‌در مدیترانه غرق شدند

«مسیر آبی مدیترانه که از میان تونس و لیبی می‌گذرد، یکی از مرگبارترین مسیرهای مهاجران غیرقانونی آفریقا به اروپا است»

نجات‌یافتگان به کشورهای مبدا یعنی تونس و لیبی بازگردانده می‌شوند-PABLO GARCIA / AFP

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۶۰۰ نفر از مهاجرانی که تلاش می‌کردند از طریق دریای مدیترانه و از لیبی و تونس خود را به اروپا برسانند، گم شده‌اند. به گفته آژانس مهاجرت ملل متحد، این بالاترین رقم مهاجران گم‌شده در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۴ به این سو است.

به گفته مقام‌های تونسی، در تازه‌ترین مورد از سفرهای مرگبار مهاجران غیرقانونی، یک قایق چوبی با بیش از ۱۰۰ سرنشین بامداد سه‌شنبه (۲۴ مه) در نزدیکی جزیره قرقنه در سواحل جنوب شرقی این کشور، بر اثر بدی آب‌وهوا غرق شد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت یک روز بعد اعلام کرد که ۳۰ نفر از سرنشینان قایق نجات یافتند و ۷۵ نفر مفقود‌الاثرند. گارد ساحلی و نیروی دریایی تونس گفتند که تا دو روز پس از حادثه، به جست‌وجو در محل ادامه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه با واژگون شدن قایقی دیگر در سواحل تونس، ده‌ها سرنشین آن در دریای مدیترانه غرق شدند و یک سازمان غیردولتی توانست حدود ۱۱۰ نفر از سرنشینان را نجات دهد.

آلیس سیرونی، مدیر بخش حفاظت از مهاجران در سازمان بین‌المللی مهاجرت، به آسوشیتدپرس گفت که مسیر مهاجران در دریای مدیترانه که از میان تونس و لیبی می‌گذرد، یکی از مرگبارترین مسیرهای مهاجران غیرقانونی آفریقا به اروپا است.

او گفت:‌ «ما علاوه بر ارائه کمک‌هایی چون سرپناه و خوراک به بازماندگان، تلاش می‌کنیم ظرفیت سازمان‌های تونسی برای کمک‌رسانی به سرنشینان قایق‌های حادثه‌دیده را هم تقویت کنیم.»

یک سخنگوی بندر ساقص در جنوب شرق تونس و در نزدیکی محل واژگون شدن کشتی، به آسوشیتدپرس گفت که تنها یک جسد با امواج به ساحل رسیده و به یافتن بازماندگان امید چندانی نیست. مراد ترکی افزود: «معمولا چند روز طول می‌کشد تا موج جسدها را به ساحل بیاورد.»

تونس و لیبی در شمال آفریقا دو کانون عمده فعالیت‌های قاچاقچیان انسان‌اند که در ازای پول، مهاجران آفریقایی از کشورهای جنوب و شرق این قاره را به اروپا می‌برند.

بسیاری از قایق‌های قاچاقچیان فرسوده و غیراستانداردند و در مسیر با حوادثی مرگبار مواجه می‌شوند. بازماندگان این سفرهای  دریایی ناتمام به کشورهای مبدا بازگردانده می‌شوند و گزارش‌های رسانه‌ها حاکی است که در شرایطی طاقت‌فرسا، در اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند و به‌ویژه در لیبی، با آن‌ها بسیار بدرفتاری می‌شود.

بیشتر از جهان