دست‌کم شش مهاجر در آب‌های ساحلی تونس غرق شدند

به گفته گروه‌های حقوق بشری، راه آبی مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرتی جهان است

تونس و به‌ویژه لیبی که پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور این کشور، دستخوش هرج‌ومرج شده، به گذرگاهی برای مهاجران تبدیل شده‌اند-Avra Fialas/MSF/Handout via REUTERS

در پی غرق شدن یک قایق حامل مهاجران در آب‌های ساحلی تونس که قصد داشت با گذر از دریای مدیترانه به اروپا برود، شش تن جان باختند و ۳۰ نفر ناپدید شدند.

به گزارش عرب‌نیوز، محمد زکری، سخنگوی وزارت دفاع تونس، پنجشنبه، ۲۷ ژانویه، گفت پس از اینکه این قایق در نزدیکی مرز لیبی غرق شد، واحدهای گارد ساحلی این کشور توانستند ۳۴ مسافر را نجات دهند. او افزود که به بنا گفته نجات‌یافتگان، این قایق ۷۰ سرنشین داشته است که شهروندانی از مصر، سودان و یک مراکشی در میان آن‌ها بودند.

به گفته این مقام تونسی، عملیات جست‌وجو و نجات دیگر مسافران همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منجی سلیم، یک مقام ارشد هلال احمر تونس، گفت که مسافران نجات‌یافته به بندر قطیف در منطقه بن قردان منتقل شده‌اند.

تونس و به‌ویژه لیبی که پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور این کشور، دستخوش هرج‌ومرج شده است، به گذرگاهی برای مهاجران تبدیل شده‌اند که برای رسیدن به اروپا، به دریا می‌زنند.

به گفته گروه‌های حقوق بشری، راه آبی مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرتی جهان است. بر اساس گزارش‌های دولت ایتالیا، مهاجرت از این راه در سال ۲۰۲۱ اوج گرفته است و نزدیک به ۵۵ هزار نفر در ۱۰ ماه نخست این سال به ساحل ایتالیا رسیده‌اند. این رقم در سال پیش از آن برای همین مدت، ۳۰ هزار مهاجر بود.

مجمع حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس اعلام کرده است که گارد ساحلی این کشور تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، تلاش ۱۹ هزار و ۵۰۰ مهاجر برای عبور از مدیترانه را ناکام گذاشته است.

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در همین بازه زمانی دست‌کم یک هزار و ۳۰۰ تن ناپدید یا غرق شده‌اند.

بیشتر از جهان