فرمان حجاب دست طالبان را برای خشونت علیه زنان باز گذاشته است

وزارت امر به معروف طالبان در صدد افزایش کنترل بر زنان افغانستان است

پلیس مذهبی طالبان در حال گسترش دامنه نفوذ خود به تمام جنبه‌های جامعه افغانستان است-JAVED TANVEER / AFP

عبیدالله عبید، یکی از اعضای پلیس مذهبی (امربه‌معروف و نهی از منکر) طالبان، همراه با همکارانش وارد اتوبوس شهری می‌شوند و به محض ورود آنان، زنان به سرعت روسری‌های خود را جلوتر می‌آورند. عبیدالله، با تندی نگاهی به زنان می‌اندازد و به راننده اتوبوس می‌گوید همه حجاب درست دارند، اما اگر زن بی‌حجاب دیدید اجازه سوار شدن در اتوبوس را به او ندهید.

وزارت امربه‌معروف طالبان پس از صدور فرمان حجاب، برنامه گشت‌زنی در سطح شهر برای بررسی چگونگی حجاب زنان را در پیش گرفته است، اما عبیدالله می‌گوید وظایف او گسترده‌تر از بررسی چگونگی پوشیدن حجاب زنان است. او می‌گوید در ۲۰ سال گذشته مردم کابل همه غرق در فساد شده‌اند و حالا وظیفه آنان پاکسازی است.

روزنامه واشینگتن پست در گزارش جدیدش، از فعالیت پلیس مذهبی طالبان در افغانستان نوشته است. به گزارش این رسانه، با گذشت بیش از ۹ ماه از حکومت طالبان، وزارت امربه‌معروف در حال گسترش دامنه نفوذ خود به تمام بخش‌های جامعه افغانستان است. هرچند زنان هدف اولیه قوانین جدید این وزارتخانه بوده‌اند، اما کارمندان این وزارت هنگام گشت‌زنی، تفکیک جنسیتی را اعمال می‌کنند، به اتهام‌های رشوه‌ دادن رسیدگی می‌کنند و از مردان می‌خواهند که به طور منظم نماز بخوانند.

نگینه لالی، دختری ۲۲ ساله و دانشجوی دانشگاه کابل است. او به‌تازگی با وجود داشتن حجاب کامل‌، از کلاس درس اخراج شده است. نگینه می‌گوید در ابتدا فکر می‌کردم طالبان این بار با مردم با روش ملایمتری برخورد خواهند کرد؛ اما حالا متوجه می‌شوم که آنان هر روز بر محدودیت‌ها علیه زنان اضافه می‌کنند. او می‌گوید تنها مکان امن برای او در حال حاضر خانه است. نگینه، تمامی روسری‌های رنگی خود را کنار گذاشته است و تنها سیاه می‌پوشد. او حتی در همین لباس سیاه نیز از دیدن طالبان هراس دارد.

او می‌گوید وقتی مادرم دوره پیشین سلطه طالبان را به یاد می‌آورد، در مورد من و این که چگونه می توانم به دانشگاه بروم و درسم را ادامه بدهم نگران می‌شود. در دوره اول طالبان در دهه ۹۰ میلادی، امربه‌معروف یکی از مخوف‌ترین نهادهای این گروه به حساب می‌آمد. مادر نگینه می‌گوید طالبان دو بار او را به شدت شلاق زده است؛ بار اول چون یادش رفته بود که جوراب بپوشد و بار دوم مقابل فرزندان خردسالش شلاق خورده است، زیرا باد روسری‌اش را از سرش برداشته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با صدور فرمان حجاب، وزارت امربه‌معروف به مجریان زن در رسانه‌های تصویری افغانستان دستور دادند تا صورت خود را نیز با روبند بپوشانند. این مسئله با اعتراض مدیران رسانه‌ها روبه‌رو شد؛ اما طالبان جلسه اعتراضی را نیمه‌کاره پایان دادند و بر دستور خود تاکید کردند. خپلواک ساپی، مدیر رسانه طلوع نیوز در افغانستان، می‌گوید روزهای نخست که دستورهای وزارت امربه‌معروف ابلاغ شد، فکر می‌کردیم که این دستورها جنبه‌ توصیه‌ایی دارند، اما حالا روزبه‌روز سخت‌گیری آنان بیشتر می‌شود. او می‌گوید پیش از این، مسیر پیش رو را بازتر می‌دیده است، اما حالا اصلا مسیری رو به جلو وجود ندارد.

خاطره احمدی، گوینده خبر طلوع نیوز، نیز می‌گوید که چاره‌ای جز پوشاندن صورتش با روبند ندارد. او می‌افزاید: «برای من اصلا پوشاندن صورت مهم نیست، من با صدایم، می‌خواهم زنده بودن زن در افغانستان را فریاد کنم، اما می‌ترسم که به زودی به ما دستور بدهند که دیگر حتی در رسانه‌ها ظاهر هم نشویم.»

 محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امربه‌معروف طالبان، می‌گوید ایجاد محدودیت بر زندگی زنان در افغانستان به خاطر منافع عمومی است. او گفت پوشیدن حجاب موجب جلوگیری از فساد در جامعه می‌شود. عاکف افزود: «وقتی زنان حجاب دارند، باعث جلوگیری از بدرفتاری دیگران می‌شود. حجاب زنان باعث محدودیت آنان نمی‌شود، بلکه برعکس به آنان آزادی بیشتری می‌دهد.» عاکف می‌گوید تاکنون ۲۲ خانواده به خاطر نقض قوانین حجاب به دفاتر این وزارتخانه احضار شده‌اند و در تمامی این احضارها، مردهای خانواده تایید کرده‌اند که قوانین حجاب‌ باید اجرا شوند. او واکنش جامعه جهانی در رابطه با حجاب در افغانستان را رد می‌کند و می‌گوید هیچ کشور خارجی حق ندارد در امور داخلی ما دخالت کند و باید به تصمیم‌های ما احترام بگذارند.

گروه دیگری از پلیس مذهبی در میان بازار بازرسی می‌کنند که مغازه‌داران برای نماز، مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند یا خیر. آنان همچنین به مغازه‌داران می‌گویند نباید اجازه دهند زنان بی‌حجاب به مغازه‌هایشان وارد شوند. مردی از میان مخاطبان به پلیس مذهبی می‌گوید به جای این کارها فکری به حال وضعیت اقتصادی و بیکاری مردم کنید، پلیس مذهبی می‌گوید این مسئله را با وزارت کار در میان بگذار، اما آن مرد می‌گوید من جز تو که هر روز پیش روی من هستی هیچ طالب دیگری را نمی‌بینم.

 نگینه لالی به واشینگتن پست گفت مسئله تنها نحوه پوشیدن لباس نیست، به نظر می‌رسد طالبان، ما زنان را اصلا انسان حساب نمی‌کنند، اما عاکف این ادعا را قبول ندارد. سخنگوی وزارت امربه‌معروف طالبان می‌گوید انتقاد در رسانه‌ها درباره محدود کردن زنان اصلا درست نیست، ما قوانین الهی را اجرا می‌کنیم. در تمام بازرسی‌های من در سطح شهر یکبار هم ندیدم که زنی به من گفته باشد که محدود شده است. در نهایت عاکف با بی‌تفاوتی شانه بالا می‌اندازد و می‌گوید ما دستور خدا را انجام می‌دهیم، مهم نیست زنان چه می‌گویند.