ری لیوتا، رفیق خوب سینما

بازیگر کهنه‌کار هالیوود در سن ۶۷ سالگی از دنیا رفت

لیوتا بیشتر برای نقش هنری هیل در فیلم «رفقای خوب» در خاطر ایرانیان هک شده است - Combo/instagram/rayliotta

در روز ۲۶ مه جامعه سینمایی یکی از بهترین چهره‌های پرده نقره‌ای را از دست داد. خبر درگذشت ناگهانی ری لیوتا سینما دوستان را نه تنها در زادگاه این هنرپیشه خوش چهره سینمای هالیوود بلکه در سراسر جهان شوکه کرد.

بازیگر فقید در روزهای اخیر برای بازی در فیلم جدیدش در جمهوری دومینیکن و محل فیلم‌برداری «آب‌های خطرناک» به‌سر می‌برد.

او هنگام مرگ در خواب بود و نامزدش را در کنار خود داشت.

ری لیوتا زندگی پر فراز و نشیبی داشت. او روبه‌روی یک پرورشگاه رها شد و در شش ماهگی به فرزندخواندگی پذیرفته شد. لیوتا برای مدت‌ها به دلیل نقش‌هایی که می‌گرفت و چهره‌ای که داشت، تصور می‌شد تباری ایتالیایی داشته باشد، اما بعدها و پس از جست‌وجوهای خودش معلوم شد اسکاتلندی‌تبار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ری لیوتا بیشتر برای نقش هنری هیل در فیلم «رفقای خوب» در خاطر ایرانیان حک شده است. نقشی به یادماندنی از شخصیت واقعی یک جنایتکار آمریکایی که پس از سال‌ها قاچاق مواد مخدر عاقبت دستگیر شده و با پلیس همکاری می‌کند.

فیلم «رفقای خوب» هم از طرف مردم و هم منتقدان با تحسین فراوان روبه‌رو شد و برای جو پشی، بازیگر نقش تامی دوویتو جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد و در بخش‌های دیگر نیز ۶ نامزدی اسکار را به همراه داشت.

از نگاه راجر ایبرت، یکی از بزرگترین منتقدان معاصر آمریکایی، فیلم «رفقای خوب» را می‌توان بهترین فیلم جنایی تاریخ سینما دانست.

همچنین باید گفت فیلم «رفقای خوب» با فیلمنامه قدرتمند، کارگردانی بی‌نقص اسکورسیزی و بازی فوق‌العاده بازیگرانی چون لیوتا در کنار رابرت دنیرو، در فهرست بهترین‌های معتبرترین انتشارات سینمایی دنیا نیز قرار گرفت. از جمله مجلهٔ توتال، دومین مجله پرفروش سینمایی بریتانیا که این فیلم را بهترین فیلم تمام دوران نامید و همچنین مجله سینمایی امپایر که «رفقای خوب» را در میان لیست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما در جایگاه ششم قرار داد.

ری لیوتا جدا از بازی در این فیلم موفق در کارهای سینمایی و تلویزیونی مشهور و پربیننده زیادی شرکت داشته است، از جمله فیلم‌های «سرزمین رویاها»، «پسر هیچ‌کس» و سریال «سایه‌های آبی». آخرین پروژه‌ای که این بازیگر در دست داشت فیلم «آب‌های خطرناک» بود.

داستان فیلم «آب‌های خطرناک» درباره مادری مجرد با بازی کانی سله‌کا، بازیگر آمریکایی ۶۷ ساله، بوده است که با دوست‌پسر و فرزندانش به سفری دریایی می‌رود و در طول سفر اتفاقاتی برای آن‌ها می‌افتد.

تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی روز ۲۶ مه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «عمیقا از درگذشت ری آزرده‌خاطر شدیم. این فقدان بزرگی است و ما از صمیم قلب به خانواده او، نامزدش جیسی و دخترش کارسن تسلیت می‌گوییم.»

به گفته طرفداران لیوتا، او با بازی حرفه‌ای خود در دل مردم همیشه زنده می‌ماند.

ازجمله ستارگانی که از مرگ این بازیگر مشهور اسکاتلندی‌تبار در صفحات اجتماعی خود ابراز ناراحتی کردند، آدام سندلر و جنیفر لوپز بودند که هر دو سابقه همکاری با او را داشتند.

هرکدام از آن‌ها به شکلی متفاوت یاد و خاطره او را با مخاطبان میلیونی خود به اشتراک گذاشتند.

ری لیوتا، بازیگر مشهور هالیوود روز ۱۸ دسامبر ۱۹۵۴ زاده شد و روز ۲۶ مه ۲۰۲۲ چشم از جهان فروبست.

بیشتر از زندگی