گوترش: طرف‌های درگیر در افغانستان باید امنیت غیرنظامیان را جدی بگیرند

حمله‌های تروریستی روز چهارشنبه در کابل و مزارشریف، بیش از ۲۰ کشته و شمار زیادی مجروح برجای گذاشت

گسترش نفوذ داعش در ماه‌های اخیر به‌ویژه در شمال افغانستان‌، موجب نگرانی کشورهای منطقه درخصوص انتشار تروریسم از این کشور شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۶ خرداد (‌۲۷ مه) در یک بیانیه، حمله‌های تروریستی اخیر در شهرهای کابل و مزارشریف را محکوم کرد. گوترش حمله‌های تروریستی به غیرنظامیان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان را خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی خواند و گفت: «قانون بشردوستانه بین‌المللی صراحتا حمله به افراد و اماکن غیرنظامی ازجمله مساجد را ممنوع می‌کند.»

پس ‌ازآن که آخرین حمله تروریستی به یک مسجد در شهر کابل و سه خودرو مسافربری در شهر مزارشریف، سبب کشته شدن بیش از ۲۰ غیرنظامی و زخمی شدن افراد زیادی شد، دبیرکل سازمان ملل از طرف‌های درگیر در سراسر جهان خواست تا امنیت غیرنظامیان را جدی بگیرند و از حمله به مناطق غیرنظامی خودداری کنند.

هیچ گروهی مسئولیت حمله مرگبار روز چهارشنبه به مسجد زکریا در شهر کابل را که دست‌کم ۱۵ قربانی داشت، نپذیرفت، اما داعش مسئولیت حمله به سه خودرو مسافربری در مناطق هزاره و شیعه‌نشین شهر مزارشریف را که دست‌کم ۹ کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت، به عهده گرفت.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه روز جمعه، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد و گفت: «طرف‌های درگیر باید امنیت غیرنظامیان و نیز حق اقلیت‌های مذهبی و قومی برای برگزاری مراسم مذهبی و سنتی‌شان را جدی بگیرند.»

در همین حال، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز در توییتی حمله به غیرنظامیان در شهرهای کابل و مزارشریف را به شدت محکوم کرد و آن را «حملات تروریستی بزدلانه» خواند. وست گفت: «ایالات متحده آمریکا، حمله‌های تروریستی در مزارشریف و کابل که جان افراد بی‌گناه را گرفت، محکوم می‌کند.» او ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله‌ها نوشت: «این خشونت هیچ هدفی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که طالبان همواره از تامین امنیت سراسری در افغانستان سخن می‌گویند و ادعای مبارزه با تروریسم دارند، اما در ۹ ماه اخیر و پس از تسلط این گروه، ده‌ها حمله مرگبار تروریستی به مساجد، آموزشگاه‌ها، خودروهای مسافربری و دیگر مکان‌های عمومی صورت گرفته است که بیشترین میزان قربانیان این حمله‌ها را اقلیت‌های مذهبی و قومی تشکیل می‌دهند. گروه داعش تاکنون مسئولیت شماری از این حمله‌ها، به‌ویژه حمله به مکان‌های متعلق به شیعیان را به عهده گرفته است.

گسترش نفوذ داعش در ماه‌های اخیر به‌ویژه در شمال افغانستان‌، موجب نگرانی کشورهای منطقه درخصوص انتشار تروریسم از این کشور شده است. اخیرا داعش، با شلیک موشک‌هایی از شمال افغانستان به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، این نگرانی‌ها را تشدید کرده است.