یک عاشقانه ناآرام

استقبال از تازه‌ترین فیلم پارک چان‌ووک در جشنواره کن

«تصمیم به رفتن» به کارگردانی پارک چان‌ووک در هفتمین روز جشنواره اکران شد - letterboxd twitter

هروقت پای پارک چان‌ووک به اکران‌های تازه باز می‌شود، تقریبا مطمئنیم که قرار است قصه عجیب دیگری برایمان روایت شود. این‌بار هم استثنا نیست و البته نه تنها با روایتی عجیب مواجه‌ایم، بلکه این کارگردان کره‌ای در ۵۸ سالگی‌اش نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌تواند متفاوت از آنچه از او انتظار می‌رود، عمل کند. «تصمیم به رفتن» (Decision to Leave) تازه‌ترین فیلم پارک چان‌ووک در بخش رقابتی هفتاد‌وپنجمین جشنواره کن خود را بر سر زبان‌ها انداخته و صف‌های طولانی سینما را از آن خود کرده است، داستانی عاشقانه و برخلاف فیلم‌های پیشین پارک چان‌ووک ‌عاری از خشونت ولی کماکان پرتلاطم و ناآرام!

«تصمیم به رفتن» در هفتمین روز جشنواره و با چند ساعت اختلاف با فیلم «جنایت‌های آینده» (Crimes to Future) اثر دیوید کراننبرگ اکران شد. دو فیلم از دو کارگردان مهم که روز هفتم جشنواره را به روزی قابل توجه تبدیل کردند.

این فیلم ژانری معمایی-عاشقانه دارد که عاشقانه بودن آن وجه معمایی‌اش را به حاشیه می‌برد و از همین رو نیز برای کارگردان فیلمی متفاوت است. «تصمیم به رفتن» قصه یک پلیس را روایت می‌کند که درگیر پرونده قتل یک کوهنورد شده است و سپس عاشق مظنون پرونده می‌شود. این اثر فیلمی سراسر نشانه است و بار قسمت زیادی از روایت بر دوش تصاویر است. در این فیلم دریا و کوه دو عنصر اصلی‌اند که مدام دیده می‌شوند. پارک چان‌ووک در این رابطه گفت که ما دو کاراکتر متفاوت از هم داریم که هر دو هم با یکدیگر و هم درون خودشان متناقض‌اند. گاهی جای آن‌ها تغییر می‌کند و مظنون از پلیس سوال می‌‌کند، پلیس گاهی حامی و مهربان می‌شود و گاهی نیز به تعقیب و گریز مظنون می‌پردازد و این دو در عین تناقض‌ها، قصه‌‌ای عاشقانه را می‌سازند و از سوی دیگر، دریا و کوه نیز اجزای طبیعت‌اند که ماهیتشان با یکدیگر فرق می‌کند و مدام نیز درحال تغییرند ولی در کنار یکدیگر داستان فیلم و شخصیت‌های آن را کامل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از منتقدان، این فیلم را شبیه به فیلم سرگیجه اثر ماندگار آلفرد هیچکاک می‌دانند اما پارک چان‌ووک در واکنش به این موضوع گفت که در زمان ساخت فیلم نه از هیچکاک و نه از کارگردانان دیگر تاثیری نگرفته است.

اما ستاره این فیلم بدون شک بازیگر چینی آن یعنی «تانگ وی» است. تانگ وی که نقش مظنون پرونده را بازی می‌کند، با نقش‌آفرینی پر رمز و رازش به گیرایی فیلم می‌افزاید. تانگ‌وی معتقد است بازی در این فیلم بخشی از زندگی او را کامل کرده و تجربه‌ای خارق‌العاده را برای او رقم زده است. این بازیگر گفت تنها چالشی که در این فیلم داشت، زبان کره‌ای بود و کار با پارک چان‌ووک برای او چیزی جز لذت به همراه نداشته است.

برای بیننده‌ای که عادت دارد تصاویری خشونت‌آمیز را در فیلم‌های این کارگردان کره‌ای تماشا کند، «تصمیم به رفتن» از لطافت بی‌اندازه‌ای برخوردار است. پارک چان‌ووک گفت که نیاز به استفاده از سکس و خشونت در این قصه نداشت و تصمیم گرفت آن را به سبک دیگری روایت کند. پارک هائه‌ایل بازیگر نقش پلیس نیز در همین رابطه گفت این اولین بار نبود که نقش پلیس را بازی می‌کرد ولی با دیگر نقش‌های زندگی‌اش متفاوت بود و البته ایفای نقش پلیسی که خشونت در آن کمرنگ است، چالش بزرگی را برای او به همراه داشت.

موسیقی نیز از اجزای قابل توجه این فیلم است. در کنار ترانه‌ای ثابت که مدام در فیلم پخش می‌شود، موسیقی متن هم در بزنگاه‌های فیلم به کمک کارگردان می‌آید تا تاثیرگذاری آن را دوچندان کند. جو یئونگ‌ووک، آهنگساز این فیلم، که پیش‌تر نیز در فیلم «رفیق قدیمی» (Old Boy) با پارک چان‌ووک همکاری کرده بود، بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه می‌تواند با این کارگردان همراه شود و ذهن او را بشناسد.

«تصمیم به رفتن» چهارمین فیلم چان‌ووک است که در کن به نمایش درآمد. کارگردانی که تاکنون یک جایزه بزرگ برای فیلم «رفیق قدیمی» (Old Boy) در کن ۲۰۰۴ دریافت کرد، در سال ۲۰۰۹ با فیلم «عطش» (Thirst) برنده جایزه هیئت داوران و در سال ۲۰۱۶ نیز با فیلم «ندیمه» (Handmaiden) برای دریافت نخل طلا وارد بخش رقابتی کن شد، فیلمی محبوب که پنج دقیقه برای آن ایستاده دست زدند اما دست خالی به خانه رفت. حالا باید دید که فیلم جدید این کارگردان دوباره و پس از ۶ سال می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند و این‌بار نخل را به خانه ببرد.

«تصمیم به رفتن» تنهای فیلم کره‌ای جشنواره کن امسال نیست و فیلم دیگری نیز از کره جنوبی با نام «دلال» (Broker) با کارگردان ژاپنی‌اش یعنی هیروکازو کورئیدا در بخش رقابتی این جشنواره حضور دارد، کارگردانی که پیش‌تر با فیلم «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) برنده نخل طلای هفتادویکمین جشنواره کن شد.

پیش از جشنواره امسال، شرکت موبی اعلام کرد که حق پخش «تصمیم به رفتن» را در مناطق مختلفی مانند آمریکای شمالی، بریتانیا، ایرلند، ترکیه و هند دریافت کرده است. پاییز ۲۰۲۲ سینماهای ایالات متحده و بریتانیا میزبان این فیلم خواهند بود و سپس موبی پخش انحصاری آن را آغاز خواهد کرد.

بیشتر از فیلم