طالبان اداره چهار فرودگاه افغانستان را به یک شرکت اماراتی محول کرد

شرکت خدماتی گاک، ائتلافی از چندین شرکت است و ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد

وزیر هوانوردی طالبان گفت که این قرارداد باعث می‌شود شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی به فرودگاه‌های افغانستان بازگردند- @FDPM_AFG/ توییتر

مقام‎‌های گروه طالبان در روز سه‌‎شنبه، ۳ خرداد، طی قراردادی، کنترل و مدیریت فرودگاه‌های کابل، مزارشریف، قندهار و هرات را به شرکت خدمات فرودگاهی گاک (GAAC)، ائتلافی از چند شرکت مستقر در امارات متحده عربی، واگذار کردند.

شماری از مقام‌های طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، و مولوی حمیدالله آخوندزاده، سرپرست وزارت هوانوردی غیرنظامی طالبان، طی یک نشست خبری، قرارداد واگذاری کنترل و مدیریت این فرودگاه‌ها را با رزاق محمد عبدالرزاق، نماینده شرکت گاک، امضا کردند.

مولوی حمیدالله آخوندزاده در این نشست گفت که امضای قرارداد واگذاری کنترل و مدیریت فرودگاه‌های بزرگ افغانستان به شرکت اماراتی می‌تواند برای شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی اطمینان‌بخش باشد تا پروازهایشان به افغانستان را از سر بگیرند.

آخوندزاده مدعی شد که شرکت گاک یک شرکت خدمات فرودگاهی باسابقه‌ در زمینه ارائه خدمات فنی و امنیتی در فرودگاه‌ها است و می‌تواند فرودگاه‌های افغانستان را برای پذیرایی از پروازهای بین‌المللی آماده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رازق محمد عبدالرزاق، نماینده شرکت گاک، که در این نشست حضور داشت، هم گفت که امضای این قرارداد باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های هوایی که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان، پروازهایشان به افغانستان را متوقف کردند، دوباره به این فرودگاه‌ها بازگردند. او افزود که ارائه خدمات امنیتی و فنی در این فرودگاه‌ها می‌تواند به رونق اقتصادی افغانستان و افزایش مبادلات تجاری میان کابل و سایر شهرهای جهان منجر شود.

نه نماینده شرکت خدماتی گاک و نه سران گروه طالبان، هیچ‌یک در مورد محتوای این قرارداد، مسئولیت‌های دو طرف، هزینه‌های موردنیاز و مدت قرارداد، اطلاعاتی ارائه نکردند.

این قرارداد در حالی با شرکت خدمات فرودگاهی گاک امضا شد که پیش از این، چند دور گفت‌وگو میان طالبان و نمایندگان دولت‌های قطر و ترکیه برای واگذاری مسئولیت پنج فرودگاه افغانستان به این دو کشور برگزار شده بود. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه،  یازدهم مارس در کنفرانس مجمع آنتالیا که در آن مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز شرکت داشت، گفت که مذاکرات با طالبان جریان دارد و واگذاری مسئولیت فرودگاه‌های افغانستان به ترکیه و قطر به مرحله امیدوارکننده‌ای رسیده است.

هنوز مشخص نیست که طالبان به چه دلیل از واگذاری مسئولیت اداره فرودگاه‌های افغانستان به ترکیه و قطر خودداری کرد.

شرکت خدمات فرودگاهی گاک که اکنون مسئول ارائه خدمات امنیتی و فنی در چهار فرودگاه افغانستان است، پیش از این با دولت قبل افغانستان نیز قرارداد مشابهی داشت. این شرکت در نوامبر ۲۰۲۰، قراردادی به ارزش ۴۷ میلیون دلار به منظور ارائه خدمات امنیتی در فرودگاه‌های افغانستان با دولت پیشین این کشور امضا کرد. این قرارداد ۴۷ میلیون دلاری که در آن زمان به تایید دفتر رئیس‌جمهوری و اداره تدارکات ملی نیز رسید، با انتقادهای زیادی مواجه شد. در آن زمان گفته می‌شد که افرادی در دولت این قرارداد را در روندی آمیخته به فساد، به این شرکت واگذار کرده‌اند.

در وب‌سایت شرکت خدمات فرودگاهی گاک آمده است که این شرکت، در عرصه ارائه خدمات فنی و امنیتی برای فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوایی ۱۰ سال تجربه فعالیت دارد و از ائتلاف چند شرکت مستقر در امارات متحده عربی شکل گرفته است.

بر اساس اطلاعاتی سایت این شرکت، تاکنون شرکت‌های هواپیمایی امارات، ایرفرانس، اتیوپیا، اتحاد، تونس ایر و چند شرکت هوایی در آفریقا از خدمات این شرکت استفاده کرده‌اند.