پیام خشک شدن سریع درختان گرمسیری استرالیا برای جهان

وجود جنگل‌های گرمسیری برای چرخه جهانی کربن حیاتی‌‌ است

عامل دقیق مرگ درختان، و اینکه آیا گونه‌های خاصی به ویژه در معرض این خطر قرار دارند یا نه، مشخص نیست - AFP

مرگ درختان انگار در برخی مناطق گرمسیری شدت گرفته است، و طبق یافته‌های مطالعه‌ای جدید، این واقعیت می‌تواند عواقب سنگینی برای تلاش‌هایی داشته باشد که برای مهار گرمایش جهانی و رساندن آن به زیر ۲ درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است، در سال ۲۰۱۹، مرگ درختان در کویینزلند شمالی واقع در استرالیا در قیاس با سال ۱۹۸۴ دو برابر شده است و این نشان می‌دهد که احتمالا عمر مفید درختان در این منطقه نصف شده است.

دیوید باومن، متخصص زیست‌شناسی گیاهان دانشگاه آکسفورد، گفت «تشخیص این افزایش بی‌سابقه در مرگ درختان به خودی خود حیرت‌زا بود، چه برسد به اینکه این روند در تمام گونه‌های سراسر مناطق تحت مطالعه ما وجود دارد. دو برابر شدن مداوم خطر نابودی [درختان] نشان می‌دهد کربن ذخیره‌شده در درختان با سرعت دو برابر به جو زمین باز می‌گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های این مطالعه، وجود جنگل‌های گرمسیری برای چرخه جهانی کربن حیاتی‌‌ است، زیرا دی‌اکسید کربن را از هوا جذب می‌کنند و بر سرعت تغییرات اقلیمی اثرگذارند.

دکتر باومن و همکارانش سوابق مرگ و میر درختان را در سراسر ۲۴ جنگل کویینزلند شمالی در طول ۴۹ سال، یعنی از ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹، بررسی کردند. آنان بیش از ۷۴ هزار درخت را از ۸۱ گونه مختلف بررسی کردند و دریافتند که خطر نابودی سالانه درختان در سراسر جنگل‌ها و در تمام گونه‌ها در طول ۳۵ سال گذشته، یعنی از ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹، میانگین دو برابر شده است.

نویسندگان این گزارش گفته‌اند که عامل دقیق مرگ درختان، و اینکه آیا گونه‌های خاصی به ویژه در معرض این خطر قرار دارند یا نه، مشخص نیست. با این حال، گفته‌اند که به اعتقاد آنان ممکن است این افزایش میزان مرگ درختان به تغییرات اقلیمی و وزش بادهای شدید بر اثر گردبادها مرتبط باشد.

در این گزارش آمده است که میانگین خطر مرگ درختان موجود در محیط‌های آب‌و‌هوایی خشک‌تر، بیشتر است، به این معنا که تنش آبی جوی ناشی از گرمایش جهانی، ممکن است عامل اصلی این افزایش مرگ و میر درختان در جنگل‌های نواحی مرطوب گرمسیری باشد.

این گزارش همچنین می‌افزاید که انجام ارزیابی بهتری از وضعیت سلامت درختان برای یافتن علت مرگ هر یک از درختان، مفید خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان