نفتکش ایران به ساحل ونزوئلا رسید

در پی حمله روسیه به اوکراین، احتمال تسهیل برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا مطرح شده است

نفتکش سوئزمکس سیلویا که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران است، روز یکشنبه به منطقه لنگرگاه نزدیک بندر آموی ونزوئلا رسید- AFP

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، در روزهای اخیر، یک نفتکش حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران برای تحویل به بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا به آب‌های این کشور رسیده است.

به گزارش رویترز، ایران و ونزوئلا اخیرا با توسعه قرارداد سوآپ امضاشده در سال ۱۴۰۰ عرضه نفت خام سنگین ایران به پالایشگاه ال پالیتو و مرکز پالایش پاراگوانا «سی‌آرپی» (CRP) ونزوئلا را به آن اضافه کردند. این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی تاسیسات فرسوده نفتی ونزوئلا است.

این کشور آمریکای جنوبی به افزایش تولید سوخت نیاز فوری دارد تا بتواند از یک بحران بنزین و گازوئیل دیگر مانند آنچه در سال‌های اخیر دیده شد، جلوگیری کند؛ مشکلی که باعث شد مقابل جایگاه‌های سوخت این کشور، صف‌های طولانی خودرو و کامیون‌ تشکیل شود.

اسناد نشان می‌دهد که نفتکش سوئزمکس سیلویا متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، روز یکشنبه به منطقه لنگرگاه نزدیک بندر آموی ونزوئلا رسید. این پالایشگاه به ۶۴۵ هزار بشکه نفت در روز نیاز دارد.

به گزارش وب‌سایت «تانکر ترکرز» (TankerTrackers.com)، این کشتی چند روز قبل در تصاویر ماهواره‌ای، در نزدیکی بزرگ‌ترین بندر ونزوئلا، دیده شده بود. بنا بر داده‌های نظارتی «رفینیتیو ایکون» (Refinitiv Eikon)، این کشتی در اوایل آوریل از خور فکان در خلیج عمان حرکت کرد و در نزدیکی دماغه امید نیک و در هنگام حرکت به سمت اقیانوس اطلس، فرستنده خود را خاموش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز پیش‌تر، در روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، گزارش داده بود که با توجه به اسناد شرکت نفت دولتی ونزوئلا، این واردات بر اساس توافقی انجام می‌شود که قرارداد معاوضه (سوآپ نفتی) سال ۱۴۰۰ میان دو کشور تحت تحریم ایالات متحده را گسترده‌تر می‌کند. 

این دو کشور مهرماه ۱۴۰۰ در یک قرارداد معاوضه نفتی، توافق کردند که شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا برای رقیق کردن و فراوری نفت فوق‌سنگین خود به‌منظور صادرات، از ایران میعانات گازی وارد کند؛ در مقابل، قرار بود شرکت ملی نفت ایران نیز از ونزوئلا نفت خام وارد کند.

بر اساس اسناد شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا، حالا علاوه بر توافق قبلی، قرار است نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت با نفت خام ونزوئلا مشابه است، به خوراک پالایشگاه‌های ونزوئلا افزوده شود. 

تحریم‌های آمریکا مشخصا صادرات نفتی ایران و ونزوئلا را هدف گرفته اما پس از حمله روسیه به اوکراین، احتمال تسهیل برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا مطرح شده است. با تغییر سیاست واشنگتن، مقام‌های دولت بایدن در اسفندماه به کاراکاس رفتند و با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دیدار کردند. پیش‌بینی می‌شود که احتمال تسهیل تحریم‌ها علیه ونزوئلا جزو برنامه‌های این سفر بوده باشد؛ اقدامی برای پر کردن جای خالی نفت و گاز روسیه و جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی. 

حکومت‌های ونزوئلا و ایران در سال‌های اخیر علیه تحریم‌ها با یکدیگر همکاری کرده‌اند. ونزوئلا از ایران میعانات گازی واردات می‌کند که برای پالایش نفت غلیظ خود به آن نیاز دارد. ایران در ضمن به ونزوئلا مهندسان نفتی، محصولات پالایش‌شده و قطعات یدکی برای تاسیسات صنعت نفت می‌فرستد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این همکاری‌ها تنها به بخش انرژی محدود نیست و جمهوری اسلامی ایران از روابط خود با ونزوئلا برای توسعه نفوذ خود در آمریکای جنوبی استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان