ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه دو فیلم‌ سینمایی اعلام جرم کرد

باج‌خواهی نهادهای وابسته به حاکمیت از بودجه عمومی به نام «پرداخت غرامت»

ریحانه پارسا در فیلم گشت ارشاد ۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی  - پارسینه

ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر علیه دو فیلم سینمایی «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» اعلام جرم کرد و از قوه قضاییه خواست وزارت ارشاد را مکلف کند بودجه‌ای معادل فروش این دو فیلم در اختیار این ستاد قرار دهد تا «جبران مافات» شود. مبلغی که این نهاد مطالبه کرده، ۹۵ میلیارد تومان است.

محمد صالح هاشمی‌ گلپایگانی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، در نامه‌ای خطاب به معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان کل کشور، با طرح این ادعا که دو فیلم گشت ارشاد ۳ و دینامیت «فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر» را «تحقیر» کرده و به «تمسخر» گرفته‌اند، علیه «مسببان و معاونان دخیل در این اقدام ناصواب» اعلام جرم کرد.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر در نامه خود، ادعای «ویرانگر» و «آسیب‌زا» بودن برخی فیلم‌های سینمایی را مطرح کرد و نوشت: «با امعان نظر به آثار زیان‌بار ناشی از تخریب فرهنگی صورت گرفته در کشور تقاضا دارد تمهیداتی را منظور فرمایید تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برخلاف رسالت و وظایف فرهنگی و ارشادی خود به صدور مجوز اقدام کرده است، لااقل به میزان فروش دو فیلم مذکور (تاکنون بیش از ۹۵ میلیارد تومان) منابع مالی برای تولید فیلم‌های فاخر و رسانه‌ای با هدف جبران مافات و تعظیم این دو فریضه الهی، در اختیار این ستاد قرار دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گشت ارشاد ۳ فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی است که در زمان ساخت و اکران با حاشیه‌های زیادی مواجه شد. دینامیت نیز فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی است که پس از سه سال توقیف، مجوز اکران گرفت. هر دو فیلم کمدی‌اند و در سال ۱۴۰۰ اکران شدند.

در سال ۱۴۰۰، هم‌زمان با اکران این دو فیلم هم رسانه‌های حکومتی داخل ایران به سازندگان دو فیلم تاختند و در اظهارنظرهای متعدد مدعی شدند که در این فیلم‌ها «خطوط اخلاقی» زیر پا گذاشته شده‌اند. حالا نیز در صورت موافقت قوه قضاییه، وزارت ارشاد باید از محل بودجه عمومی ۹۵ میلیارد تومان به ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر بپردازد. این ستاد یکی از نهادهای زیرمجموعه علی خامنه‌ای است.

ادعای پرداخت غرامت به بهانه صدور مجوز تولید برای دو فیلم سینمایی در حالی مطرح می‌شود که این فیلم‌ها با سرمایه تهیه‌کنندگان مستقل ساخته شده‌اند؛ در مقابل، برای تامین نظر حاکمیت، برخی آثار نمایشی با بودجه‌های نجومی در حال ساخت‌اند که هزینه‌های آن‌ها از محل بودجه عمومی تامین می‌شود؛ نمونه‌ آن سریال در حال ساخت «موسی» است که کارگردانی آن را ابراهیم حاتمی‌کیا بر عهده دارد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر کنونی ارشاد، تابستان ۱۴۰۰ در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت ارشاد، مدعی شده بود که بیشتر آثار سینمایی ایران از «زن بی‌حیا» تصویری مثبت نشان داده‌اند.

«ترویج دیالوگ‌های رکیک و وقیحانه، تلاش برای قبح‌زدایی و حیازدایی از کشف حجاب با استفاده از موی مصنوعی، حیازدایی از همجنس‌گرایی، احیای نمادهای ابتذال در قالب بازخوانی ترانه‌های مبتذل و رقص، ترویج سکولاریسم، سبک زندگی غربی، سیاه‌نمایی و تمجید از زنان بی‌حیا» دیگر اتهام‌هایی‌ بودند که وزیر ارشاد به هنرمندان سینما و آثار نمایشی در ایران وارد کرد.

حالا حدود یک سال پس از روی کار آمدن دولت رئیسی، سینمای ایران در حال پوست‌اندازی به نفع جریان حاکم است. مبلغ ۹۵ میلیارد تومانی که ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر از وزارت ارشاد مطالبه کرده است، به نوعی باج‌خواهی می‌ماند که از جیب مردم، به نهادهای وابسته به حاکمیت بذل و بخشش می‌شود.

بیشتر از فیلم