حمله پهپادی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

این حمله پهپادی پس از آن که روز شنبه دو هواپیمای بدون سرنشین، خودروی حامل اعضای پ‌ک‌ک را هدف قرار دادند، صورت گرفت

مسئولان محلی گزارش دادند که مناطق کوهستانی منطقه چمچمال در غرب شهر سلیمانیه، هدف حمله‌های پهپادی قرار گرفتند - موکسو

به گزارش مقام‌های محلی، شنبه ‌شب پایگاه نظامی نیروهای ترکیه در شمال عراق، هدف حمله یک پهپاد قرار گرفت. محمد امین، شهردار منطقه زیلکان که این پایگاه نظامی در آن مستقر است، به خبرگزاری رووداو گفت: «یک پهپاد روی پایگاه ترکیه سقوط کرد و یک نفر را مجروح کرد که این شخص بعدا جان باخت. شخص جان‌باخته، سرآشپز این پایگاه و اصالتا اهل اقلیم کردستان بود.»

گفته می‌شود علاوه بر این شخص، دو سرباز ترکیه‌ای نیز جان باختند.

این پایگاه که محل استقرار نیروهای ترک در زیلکان است، در ۱۰ کیلومتری شهر بعشیقه در شرق موصل قرار دارد. از این پایگاه با ‌نام پایگاه بعشیقه نیز یاد می‌شود. به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها، نیروی هوایی مقاومت عراق موسوم به «احرار سنجار»، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

احرار سنجار در بیانیه خود اعلام کرد که در این عملیات از شش فروند پهپاد انتحاری کامی‌کازه استفاده کرده است. در این بیانیه تاکید شد که این حمله هوایی در پاسخ به حمله‌ها و تجاوزهای اخیر ترکیه در کرکوک و دهوک انجام گرفت.

حمله پهپادی به پایگاه نظامی ترکیه همچنین کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که دو هواپیمای بدون سرنشین، یک خودرو در شمال عراق را هدف قرار دادند که به کشته شدن پنج نفر ازجمله حداقل دو عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) منجر شد. به گزارش العربیه، روز گذشته، شنبه ۳۱ اردیبهشت، مسئولان محلی گزارش دادند که مناطق کوهستانی منطقه چمچمال در غرب شهر سلیمانیه، هدف حمله‌های پهپادی قرار گرفتند. مقام‌های محلی شمال عراق اعلام کردند که ترکیه را مسئول این حمله‌ها می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نچیروان محمود، مدیر کمپ پناهجویان کرد، در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت که در اواخر روز، یک پهپاد به یک وسیله نقلیه در کمپ آوارگان مخمور اصابت کرد و یکی از ساکنان آن کشته شد. این کمپ محل استقرار پناهجویان کردی است که در دهه ۱۹۹۰ از ترکیه گریخته‌اند و بارها هدف حمله‌های ارتش ترکیه قرار گرفته است. ترکیه ادعا می‌کند که این اردوگاه به محلی برای عضوگیری نیروهای پ‌ک‌ک تبدیل شده است.

سه سرباز ترکیه در ماه دسامبر در حمله‌ای در شمال عراق کشته شدند که آنکارا، مسئول آن را پ‌ک‌ک دانست. در ماه اوت گذشته، نیز حداقل سه نفر در حمله هوایی ترکیه به درمانگاهی در شمال غرب عراق، جایی که یکی از مقام‌های مجروح پ‌‌ک‌ک در حال مداوا بود، جان باختند.

ترکیه، اغلب مواضع پ‌ک‌ک در منطقه کردستان را هدف قرار می‌دهد که گاهی باعث تلفات غیرنظامیان نیز می‌شود، اگرچه آنکارا مدعی است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد. پ‌ک‌ک نیز اغلب این حمله‌ها را تلافی می‌کند.

روابط ترکیه و عراق در پی استقرار حدود ۱۵۰ سرباز ترک در عراق در دسامبر ۲۰۱۵ تیره شد. نیروهای ترکیه به بهانه آموزش نیروهای عراقی و کرد در مبارزه با دولت اسلامی (داعش)، در این منطقه مستقر شدند. این نیروها، با وجود درخواست مقام‌های عراقی برای خروج، همچنان در منطقه حضور دارند.

محمد حسین بحرالعلوم، نماینده عراق در سازمان ملل متحد، پنجشنبه گذشته در نشست شورای امنیت، رسما از ترکیه به خاطر حضور نظامی در خاک این کشور شکایت کرد. او پس از سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، خواستار خروج تمام نیروهای ترکیه‌ از خاک این کشور شد.