تصمیم دادگاه عالی به لغو سقط جنین تاوان «جنبش من هم» است

مارگارت آتوود نویسنده رمان مشهور «سرنوشت ندیمه» اقدام جمهوری‌خواهان در ممنوعیت سقط جنین را به شدت محکوم کرد

مارگارت آتوود،‌ برنده دو جایزه بوکر و نویسنده سرگذشت ندیمه - AFP

مارگارت آتوود، روز شنبه در جشنواره ادبی سانتافه، اقدام جمهوری‌خواهان در ممنوعیت سقط جنین را به شدت محکوم کرد.

او گفت: «اگر نظر مرا بخواهید، این تاوان جنبش من هم، است»

او افزود ممنوعیت سقط جنین محیطی را فراهم می‌کند که در آن «می‌توان به هرکسی اتهام سقط جنین وارد کرد» و به نوعی از او اخاذی کرد.

آتوود افزود هرکسی می‌تواند به سراغ زنانی برود که در سن باروری‌اند و به آنان بگوید «تو سقط جنین کرده‌ای، ۱۰ هزار دلار من را بده.»

وقتی این برنده دو جایزه بوکر و نویسنده سرگذشت ندیمه، برای گفت‌وگو با امی گریس لوید، ویراستار ادبی و دوست قدیمی‌اش، روی صحنه رفت، حضار ایستاده تشویقش کردند.

آتوود به تفصیل از یادداشت لو رفته‌ای گفت که در آن آمده است دادگاه عالی ایالات متحده مهیای لغو حکم رو علیه وید می‌شود، حکمی تاریخی که در سال ۱۹۷۳ صادر شد و طبق آن قانون اساسی این کشور از حق سقط جنین حمایت می‌کند.

آتوود خطاب به قاضیان و قانون‌گذاران محافظه‌کاری که در دفاع از لغو این قانون خود را معتقد به بازگشت به اصل قانون اساسی معرفی می‌کنند، گفت: «اگر اصل قانون اساسی را [چنان که هست] مد نظر قرار دهید [و آن را اجرا کنید]، حق بسیاری از مردم ازجمله کل زنان پایمال می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود در نتیجه تفسیری سخت‌گیرانه از این سند تاریخی، نفر بعدی که حقش پایمال می‌شود «هرکسی است که صاحب ملک نباشد.»

آتوود ادامه داد: «در متن متمم اول قانون اساسی آمده است دین حکومتی نداریم؛ یعنی یک گروه خاص نباید اعتقادهای دینی خود را به دیگران تحمیل کند» که با تشویق پرشور حضار همراه شد.

آتوود گفت حقوق زنان کم‌‌کم پایمال می‌شود، اما به آینده بسیار امیدوار است. او گفت «حس می‌کنم امید جزو ابزاری است که ما انسان‌ها با آن متولد می‌شویم، زیرا آن دست از نیاکان دور ما که امیدوار نبوده‌اند از نبوغ خود بهره نبرده‌اند... تا از ورطه شرایط دشوار به درآیند... اگر ناامید شویم، اگر به همه‌چیز خوش‌بین نباشیم، قطعا اوضاع بدتر خواهد شد.»

آتوود در پایان، درباره نیاز به سازماندهی مداوم و مقابله با استبداد سیاسی گفت: «برای امیدوار بودن نیاز به عزم راسخ و بخت بلند و به‌ویژه عزم راسخ داریم.»

آتوود در اولین روز این جشنواره در تالاری ۹۰۰ نفری و مملو از جمعیت سخنرانی کرد. او یکی از چندین شخصیت برجسته،‌ ازجمله جان گریشام، دان وینزلو، فیل کلی، امیلی سنت جان مندل و برایانت تری بود که روز شنبه سخنرانی کردند.

نخستین جشنواره ادبی سانتافه جمعه شب (۳۱ خرداد) گشایش یافت و هنگام سخنرانی کولسون وایتهد، برنده دو جایزه پولیتزر، نیز تالار مملو از جمعیت بود.

ازجمله سخنرانان روز یکشنبه، جورج آر.‌آر.‌مارتین، نویسنده رمان‌های تخیلی، فیلمنامه‌نویس و نویسنده کتاب آواز یخ و آتش است که شبکه اچ‌بی‌او مجموعه بازی تاج‌وتخت را با اقتباس از آن ساخته است. دیگر سخنرانان این روز عبارت‌اند از لارنس رایت، برنده جایزه پولیتزر، والریا لوییزلی، نویسنده و کنشگر عرصه عدالت قضایی، اسما خان سرآشپز، نویسنده کتاب آشپزی و مالک رستوران دارجیلینگ اکسپرس لندن و جان کراکاور، روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده کتاب زیر پرچم بهشت. 

ایندیپندنت، شریک رسانه‌ای این رویداد، هر روز از این جشنواره گزارش کاملی می‌دهد و با تعدادی نویسنده خبرساز مصاحبه‌های اختصاصی ترتیب می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از این جشنواره به بخش جشنواره ادبی سانتافه در وب‌سایت ما بروید یا وب‌سایت جشنواره را ببینید.

 

© The Independent

بیشتر از جهان