هزاران نفر در آمریکا در حمایت از حق سقط جنین تظاهرات کردند

نمایندگان مجلس در حدود ۴۰ ایالت، بیش از ۲۰۰ طرح قانونی برای محدودسازی دسترسی به خدمات سقط جنین ارائه دادند

هزاران نفر پس از تجمع در پارک نشنال مال (National Mall) به سمت دیوان عالی ایالات متحده راهپیمایی کردند، زیرا این دادگاه مهیای صدور حکمی می‌شود که می‌تواند به چندین دهه حمایت قانون اساسی از ارائه خدمات سقط جنین پایان دهد و با ایجاد سلسله قوانینی، سقط جنین را تقریبا در نیمی از ایالات متحده غیرقانونی کند.

 جمعیت عظیمی از مدافعان حق سقط جنین در واشینگتن دی سی و خیابان‌های نیویورک، لس‌آنجلس، آستین، تگزاس و مرکز شهرهای سراسر ایالات متحده، راهپیمایی‌های سراسری با شعار «دست ممنوعیت‌ از بدن ما کوتاه» به راه انداختند.

گروه‌های هوادار حق سقط جنین در سراسر کشور به برگزاری تظاهرات در نزدیک به ۴۰۰ شهر و شهرک، از کلیولند تا اوکلاهاما سیتی و سراسر جنوب از نشویل تا آتلانتا، نیواورلئان و سراسر فلوریدا کمک کردند و در برابر ساختمان‌های کنگره ایالت‌ها و در مراکز شهری ایالت‌هایی که دسترسی به خدمات سقط جنین در آن‌ها به شدت محدود یا غیرقانونی می‌شود، جمعیت عظیمی را گرد آوردند.

باربارا لی، نماینده مجلس ایالات متحده، در جمع مردم در واشینگتن دی سی گفت: لحظه‌ای بسیار مهم است. قضات تندروی دیوان عالی و افراطی‌های دست راستی به صراحت می‌گویند تا ممنوعیت (سقط‌ جنین) در سراسر کشور برقرار نشود، دست بردار نیستند؛ اما ما اینجا هستیم تا با صدای بلند و واضح بگوییم: دست ممنوعیت‌ از بدن ما کوتاه

در پی درز کردن پیش‌نویس رای دادگاه عالی که اکثریت آن با محافظه‌کاران است، تظاهر‌کنندگان خواستار حمایت از صندوق‌های سقط جنین، گروه‌های بهداشت باروری، ارائه‌دهندگان خدمات سقط جنین و حمایت ایالتی و فدرال از خدمات سقط جنین‌ شدند. هدف از این پیش‌نویس، لغو حکم تاریخی «رو علیه وید» سال ۱۹۷۳ و رای «والدگری با برنامه علیه کیسی» که در سال ۱۹۹۲ در تایید آن صادر شد بود، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رای رسمی پرونده سازمان بهداشت زنان جکسون علیه دابز، یعنی پرونده می‌سی‌سی‌پی که در بحث دادگاه عالی درباره حکم «رو» نقش محوری دارد، قرار است در هفته‌های آینده صادر شود.

 قرار است تقریبا در نیمی از ایالت‌های ایالات متحده به سرعت یا فورا سقط جنین غیرقانونی اعلام شود، ازجمله در ۱۳ ایالت که ممنوعیت‌های به اصطلاح «محرک» اعمال می‌شود تا این ممنوعیت‌ها در غیاب حمایت‌های فراگیر فدرال از دسترسی به خدمات سقط جنین اجرایی شود.

دادگاه عالی در ماه دسامبر برای شنیدن دفاعیات شفاهی پرونده دابز، جلسه تشکیل داد. طی ماه‌های پس از آن، در موجی از طرح‌های ضد سقط جنین در ایالت‌های تحت اختیار جمهوری‌خواهان که با اعلام خبر تایید این رای جرات یافته بودند، پیشنهاد حذف دسترسی به سقط جنین در اکثر موارد و جرم‌انگاری ارائه خدمات سقط جنین را مطرح کردند تا معاینه بیماران نیازمند به سقط جنین به‌وسیله خدمات‌دهندگان این عرصه جرم‌انگاری شود.

در چند ماه نخست امسال، نمایندگان مجلس در حدود ۴۰ ایالت، بیش از ۲۰۰ طرح قانونی برای محدودسازی دسترسی به خدمات سقط جنین ارائه دادند.

هم‌زمان، واشینگتن دی سی و چهار ایالت دیگر قانون حق دسترسی به خدمات سقط جنین را وضع کرده‌اند، در حالی که طبق گفته موسسه تحقیقات تولید مثل گاتمچر، در ۱۲ ایالت اجازه ارائه خدمات سقط جنین صراحتا صادر شده است.

این هفته، سنای ایالات متحده نتوانست قانون فدرال حفاظت از سلامت زنان را به تصویب برساند که به قانونی شدن حکم «رو» منجر می‌شد و جو مانچین، سناتور دموکرات، به جمع ۵۰ سناتور جمهوری‌خواهی پیوست که به جلوگیری از بحث دراین‌باره رای دادند و عملا این قانون را در نطفه خفه کردند.

رئیس‌جمهوری، جو بایدن، جمهوری‌خواهان مجلس سنا را بابت نصاب‌شکنی در رای‌گیری برای این قانون سرزنش کرد و بر ضرورت الزام حفاظت از «حقوق اساسی» در برابر تهدیدهای دیوان عالی تاکید کرد و گفت انفعال مجلس سنا «در تضاد با خواست اکثریت مردم آمریکا» است.

اکثریت مردم آمریکا طبق چندین نظرسنجی اخیر، از حفاظت دسترسی به خدمات سقط جنین و تداوم حکم «رو علیه وید» حمایت می‌کنند.

در بیانیه رئیس‌جمهوری آمده است: «جمهوری‌خواهان کنگره که یک نفرشان هم به این لایحه رای نداده‌اند، جلوگیری از حق شخصی‌ترین تصمیم‌گیری‌های مردم آمریکا در مورد بدن، خانواده و زندگی‌شان را انتخاب کرده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان