گفتگوی فرستاده ویژه آمریکا با وزیر خارجه طالبان: مخالف محدود کردن زنان هستیم

فشارها بر زنان افغان در دو سه ماه اخیر بیشتر از هر زمانی شده است

در حالی ‌که طالبان هر روز محدودیت‌های بیشتری بر زنان در افغانستان اعمال می‌کند، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، می‌گوید آمریکا و جهان پیام واضحی درخصوص این محدودیت‌ها برای طالبان فرستاده‌اند.

توماس وست، فرستاده آمریکا برای افغانستان، در یک رشته توییت نوشت که او روز شنبه با امیر‌خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، گفت‌وگو کرده و مخالفت آمریکا و جهان را در مورد افزایش محدودیت‌ها بر زنان اعلام کرده است.

وست نوشت «امروز صبح (شنبه ۲۱ مه) با امیر خان متقی گفت‌وگو کردم و مخالفت یکپارچه بین‌المللی در باره محدودیت‌های مداوم و در حال گسترش بر حقوق زنان و دختران در جامعه را اعلام کردم.»

او نوشت دختران باید به مدرسه‌ها بازگردند، زنان باید آزادانه و بدون محدودیت کار کنند تا پیشرفت کنند و در این صورت روابط {با طالبان} عادی می‌شود.

تام وست همچنین نوشت که در مورد ثبات اقتصادی در افغانستان، نگرانی‌هایشان از حمله‌های مداوم تروریستی در این کشور و انحلال تعدادی از نهادهای مستقل نیز با متقی گفت‌وگو کرده است. امارت اسلامی طالبان، ۲۶ اردیبهشت، شش نهاد مستقل و دولتی، ازجمله کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و شورای مصالحه ملی را منحل اعلام کردند.

گفته می‌شود با انحلال این نهادها در افغانستان، حدود شش هزار کارمند این دفاتر، بی‌کار و بلاتکلیف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام وست در پایان نوشت گفت‌وگو با گروه طالبان در حمایت از مردم افغانستان و منافع ملی آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت. طالبان نیز در مورد گفت‌وگوهای سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی‌ با نماینده آمریکا برای افغانستان و همچنین رینا امیری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری بایدن در مورد زنان افغانستان، خبر دادند؛ اما نه آن‌گونه که تام وست در توییت‌هایش نوشته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در یک ‌رشته توییت از گفت‌وگوی امیر خان متقی، با تام وست و رینا امیری، در این کشور خبر داد و نوشت که دو طرف در مورد مسائل مورد علاقه صحبت کرده‌اند.

قهار بلخی نوشت «آقای وست اطلاعات و دیدگاه‌های خود را در مورد پیشرفت گفت‌وگوهای کشورش با سکتور (بخش) مالی افغانستان، به‌ویژه سیستم بانکی و پولی و نیز طیفی از مسائل سیاسی و بشردوستانه دیگر به اشتراک گذاشت.»

محدودیت‌های جدیدی که از سوی طالبان بر زنان افغانستان اعمال شده، با واکنش‌های شدید جامعه جهانی روبه‌رو شده است. حتی در داخل افغانستان نیز تعدادی از مقام‌های سیاسی افغان که پیش‌ ازاین در مورد عملکرد طالبان، محافظه‌کارانه صحبت می‌کردند، در مورد این محدودیت‌ها واکنش نشان دادند. ح

امد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که همچنان در شهر کابل زندگی می‌کند، در واکنش به دستور طالبان به مجریان زن رسانه‌های تصویری افغانستان مبنی بر پوشاندن صورت با روبند گفت، زنان نیازی ندارند که صورت خود را با برقع یا روبند بپوشانند. او که روز جمعه با شبکه (سی‌ان‌ان) آمریکا مصاحبه کرده بود، گفت که روبند و برقع در فرهنگ اسلامی و سنتی مردم افغانستان رایج نبوده است و از زنان مجری خواست تا علیه این دستور طالبان اقدام کنند.

جامعه جهانی، با صراحت در مورد اعمال محدودیت‌ بر زنان و دختران افغان گفت که این محدودیت‌ها، بر نگاه کشورها به دولت طالبان تاثیر منفی خواهد گذاشت. بااین‌حال، گفته می‌شود رهبری طالبان در مورد ایجاد و اعمال  محدودیت‌ها بر زنان هم‌نظر نیستند و اختلاف‌های عمیقی در این‌باره میان این گروه وجود دارد.