روسیه ۹۶۳ آمریکایی و ۲۶ کانادایی را ممنوع‌الورود کرد

هم‌زمان با اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین، روسیه فهرست طولانی‌تری از افراد ممنوع‌الورود به این کشور را منتشر کرد

جو بایدن لایحه کمک ۴۰میلیارد دلاری به اوکراین را در کره جنوبی، قبل از صرف شام کاری با رئیس‌جمهوری آن کشور امضا کرد- AFP

روسیه در تلافی تحریم‌های ایالات متحده و کمک‌های مالی به اوکراین، اعلام کرد که نام ۹۶۳ آمریکایی را در فهرست افراد ممنوع‌الورود به این کشور قرار داده است. به گزارش رویترز، ممنوعیت سفر، اقدامی نمادین و بخشی از روابط متشنج روسیه با غرب است که از زمان تهاجم نظامی پوتین به اوکراین شدت گرفت.

حمله نظامی ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به کی‌یف، واشینگتن و متحدانش را بر آن داشت که تحریم‌های شدیدی علیه مسکو اعمال کنند و عرضه جنگ‌افزار به اوکراین را افزایش دهند. این اقدام، با خشم روسیه و تلاش برای مقابله در سطوح مختلف همراه شده است.

وزارت امور خارجه روسیه، برای اولین بار، با انتشار فهرست کامل نام آمریکایی‌های ممنوع‌الورود در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تاکید می‌کنیم که اقدام‌های خصمانه واشینگتن، همچنان با واکنش مناسب مواجه خواهد شد.» در این بیانیه آمده است که «تحریم‌های متقابل روسیه پاسخی ضروری است که هدفش وادار کردن رژیم حاکم بر آمریکا به تغییر رفتار خود و به رسمیت شناختن سیاست‌های جدید است، حکومتی که برای تحمیل نظم جهانی مبتنی بر قواعد استعماری نو بر بقیه جهان تلاش می‌کند.»

نام‌هایی که در فهرست منتشرشده روسیه آمده‌اند، شامل جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا است. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین ۲۶ نام جدید در فهرست کانادایی‌هایی که از سفر به روسیه منع شده‌اند، ازجمله سوفی گرگوار ترودو، همسر نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، و مدیران صنایع دفاعی این کشور قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو پیش‌تر در واکنش به تحریم‌ها علیه این کشور، جاستین ترودو، کریستیا فریلند (‌وزیر دارایی کانادا) و صدها کانادایی دیگر را از ورود به روسیه منع کرده بود. نام افراد جدید ممنوع‌الورود، چهار روز پس از طرح لایحه‌ای در کانادا مبنی‌بر منع سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و حدود یک‌هزار عضو دولت و ارتش به آن کشور، منتشر شده است. ماه گذشته وزارت خارجه روسیه، ورود بوریس جانسون، لیز تراس، بن والاس و ۱۰ تن دیگر از اعضای دولت بریتانیا را نیز به این کشور ممنوع کرد.

امضای لایحه ۴۰ میلیارد دلاری کمک آمریکا به اوکراین
در سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با تداوم تهاجم مسکو به کی‌یف، لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا کرد. مجلس سنای آمریکا، این لایحه را پس از خروج رئیس‌ جمهوری از واشینگتن به مقصد شرق آسیا به تصویب رساند و جو بایدن، شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، آن را در کره جنوبی، قبل از صرف شام کاری با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری آن کشور، امضا کرد.

تصویب لایحه کمک به اوکراین شامل ارسال پول برای کمک‌های نظامی و بشردوستانه به این کشور جنگ‌زده است و در شرایطی انجام می‌شود که اوکراینی‌ها همچنان به تلاش برای عقب راندن نیروهای روسیه ادامه می‌دهند. اختصاص بودجه برای حمایت از اوکراین در تقابل با روسیه تا ماه سپتامبر در نظر گرفته شده و به‌طور چشمگیری بیشتر از مبلغ قبلی است که ۱۳.۶ میلیارد دلار به کی‌یف کمک می‌کرد.

این لایحه شامل ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین به‌منظور خرید تسلیحات جدید موردنیاز برای جنگ با روسیه است، همچنین هشت میلیارد دلار برای حمایت اقتصادی، پنج میلیارد دلار برای رفع کمبودهای جهانی غذا و بیش از یک میلیارد دلار آن هم برای کمک به پناهندگان و آوارگان اختصاص خواهد یافت.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۸ میلیون نفر اوکراینی‌ مجبور به ترک محل سکونتشان در داخل این کشور شده‌اند. این در حالی است که شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اتباع اوکراین نیز به خارج از این کشور گریخته‌اند که بیش از نیمی از این افراد در لهستان به سر می‌برند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پس از امضای لایحه کمک مالی به اوکراین گفت که کشورش از ایالات متحده سپاسگزار است. او تاکید کرد: «کمک رهبران آمریکا و مردم این کشور در حمایت از مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه بسیار مهم است. ما منتظر کمک‌های دفاعی جدید و قدرتمندیم. اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگری به کمک کشورهای مختلف نیاز دارد.»