پیوستن فنلاند به ناتو شمال غرب اروپا را به سرنوشت اوکراین دچار خواهد کرد؟

فنلاند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و دارای طولانی‌ترین مرز با روسیه به طول ۱۳۴۰ کیلومتر است

فنلاند با افزایش میزان هزینه‌های دفاعی و تسلیحاتی، درصدد تقویت نیروهای مسلح خود برآمده‌ است- Lehtikuva/Heikki Saukkomaa via REUTERS

در حالی‌ که اعلام آمادگی فنلاند برای ارائه درخواست رسمی پیوستن به ناتو با استقبال گسترده غرب مواجه شد، روسیه هشدار داد که این اقدام عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. ناظران بر این باورند که شتاب غرب برای پذیرش فنلاند در ناتو به‌دلیل نگرانی از اقدام نظامی روسیه علیه این کشور است که ممکن است فنلاند را به سرنوشت اوکراین دچار کند.

سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، و سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، پنجشنبه ۱۲ مه، ضمن حمایت از ورود کشورشان به ناتو، تاکید کردند که «عضویت در ناتو امنیت فنلاند را افزایش خواهد داد و با پیوستن به این ائتلاف ۳۰ کشوری به رهبری ایالات متحده، فنلاند قدرت دفاعی پیمان ناتو را افزایش خواهد داد».

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این موضوع اعلام کرد که «مسکو باید اقدام‌های تلافی‌جویانه اعم از نظامی و فنی یا گزینه‌های دیگر را به عمل آورد تا از افزایش تهدیدها علیه امنیت ملی‌اش جلوگیری کند و هلسینکی باید از مسئولیت‌ها و عواقب چنین اقدامی آگاه باشد.»

فنلاند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و دارای طولانی‌ترین مرز با روسیه به طول ۱۳۴۰ کیلومتر است و در جنگ جهانی دوم، مورد تهاجم شوروی قرار گرفت. فنلاند همچنین از معدود کشورهای اتحادیه اروپا است که پس از شروع جنگ سرد، نه خدمت اجباری را پایان داد و نه هزینه‌های نظامی‌اش را کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داد.

این در حالی است که مسکو گسترش ناتو را تهدیدی راهبردی برای نفوذ خود در منطقه می‌داند و از این ائتلاف می‌خواهد به مرزهای روسیه نزدیک نشود. اما ناتو در زمینه پیوستن کشورها به پیمان آتلانتیک شمالی سیاست درهای باز را دنبال می‌کند و از آزادی و حاکمیت آن‌ها بر اتخاذ چنین تصمیمی دفاع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته، تصمیم فنلاند به عضویت در ناتو که سوئد نیز ممکن است در همسویی با آن، دست به این اقدام بزند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را در همان وضعیتی قرار می‌دهد که مدعی است جنگ در اوکراین برای جلوگیری از جنگ بزرگ‌تر و گسترش بیشتر ناتو به سمت روسیه است.

لئون رادیوسینی، کارشناس امور سیاسی و راهبردی، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت: «پیوستن فنلاند به پیمان ناتو و احتمال اقدام مشابه سوئد خواسته‌های پوتین برای کاهش حضور ناتو در منطقه را عملا به چالش می‌کشد، زیرا این تصمیم قلمرو ناتو را حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع به سمت شمال شرقی گسترش می‌دهد.»

او در ادامه افزود: «پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو مستلزم موافقت تمام ۳۰ کشور عضو این سازمان است، روندی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد و دو کشور یادشده تا آن زمان در معرض خطر جدی روسیه قرار خواهند داشت؛ هرچند به نظر می‌رسد که غرب به‌دلیل نگرانی از هر گونه اقدام نظامی روسیه، این روند را تسریع کند.»

این کارشناس امور سیاسی و راهبردی در زمینه احتمال این‌ که فنلاند و سوئد به سرنوشت اوکراین دچار شوند، گفت: «تهدیدهای مسکو وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، اما روسیه در حال حاضر قادر به گشودن جبهه‌های نبرد جدید نیست.»

با این حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با اشاره به گسترش دامنه پیمان ناتو، گفت: «فنلاند به اقدام‌های غیردوستانه اتحادیه اروپا علیه کشور ما پیوسته است و چنین اقدامی تنها مایه تاسف ما نخواهد شد، بلکه واکنش‌های لازم و مشابهی را در پی خواهد داشت». پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا پیوستن فنلاند تهدیدی برای روسیه است، گفت: «بدون شک، گسترش قلمرو پیمان ناتو به بی‌ثباتی و ناامنی اروپا منجر می‌شود.»

در واقع، از چند ماه به این سو، فنلاند و سوئد با افزایش میزان هزینه‌های دفاعی و تسلیحاتی، درصدد تقویت نیروهای مسلح خود برآمده‌اند و هلسینکی تصمیم گرفته است ۶۴ فروند جنگنده اف‌‌ـ۳۵ (F-35) را با هزینه بیش از ۹ میلیارد دلار از شرکت صنایع هوافضای لاکهید مارتین خریداری کند. علاوه بر آن، دولت فنلاند مقادیر زیادی مواد غذایی و سوخت ذخیره کرده است که برای مصرف حداقل پنج ماه کافی خواهد بود.

از سوی دیگر، سوئد نیز بودجه دفاعی‌اش را حدود ۷ میلیارد دلار افزایش داده است و انتظار می‌رود که این مبلغ را به ۱۱ میلیارد دلار، که نزدیک به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است، برساند تا واجد شرایط پیوستن به پیمان ناتو شود.

 

بیشتر از جهان