زلنسکی: چاره جنگ تحمیلی روسیه علیه اوکراین «دیپلماسی» است

«ما جنگ را شروع نکردیم اما باید به آن پایان دهیم»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای به مناسبت سومین سالگرد رسیدنش به مقام ریاست‌جمهوری، گفت در این جنگ خونین پیروزی اوکراین بر روسیه مهاجم با دیپلماسی و به‌سختی حاصل خواهد شد.

او در برنامه یک ساعته‌ای که روز جمعه ۳۰ خرداد ضبط شده بود و روز شنبه پخش شد، گفت: «ما جنگ را شروع نکردیم، اما باید به آن پایان دهیم.»

«پیروزی در این جنگ مستلزم دادن خون بسیار است، اما در نهایت با دیپلماسی به پایان می‌رسد. می‌خواهیم همه‌چیز را پس بگیریم. روسیه نمی‌خواهد از هیچ چیز بگذرد.»

او افزود فقط «سر میز مذاکره» می‌توانیم به این جنگ نفس‌گیر پایان دهیم.

آقای زلنسکی هم‌چنین از فرصت حضور در تلویزیون ملی استفاده کرد و نیروهای کشورش را که «کمر» ارتش ولادیمیر پوتین را شکسته‌اند، تشویق کرد؛ ارتشی که به گفته او «یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان» است.

او در ادامه گفت: «تاکنون در این کار موفق بوده‌ایم، ازجمله به لحاظ روانی» و افزود: «تا چند سال نمی‌توانند کمر راست کنند، اما یادمان نرود همه سربازان ما می‌خواهند زنده بمانند و زندگی کنند.»

مجریان این برنامه تلویزیونی دوره جنگ، با اولنا زلنسکا، همسر رئیس‌جمهوری نیز مصاحبه کردند و او اعلام کرد حمله روسیه باعث نشده است شوهرش، آدم دیگری شود.

او گفت: «نمی‌توانم بگویم او تغییری کرده است. هنوز همان شوهر و مرد قابل‌اعتمادی است که بود.»

خانم زلنسکا افزود: «مانند تمام خانواده‌های اوکراینی، خانواده ما نیز حالا ازهم‌ گسیخته است. دو ماه و نیم است که همدیگر را ندیده‌ایم و فقط تلفنی صحبت کرده‌ایم. از شما به خاطر این فرصتی که فراهم کردید متشکریم، زیرا باعث شد حالا با هم باشیم و در تلویزیون با هم قرار بگذاریم و همدیگر را ببینیم.»

این مصاحبه در پی گزارش‌هایی که مقام‌های این کشور از حمله بزرگ روسیه برای تصرف آخرین مناطق تحت اختیار اوکراین در لوهانسک داده‌اند، منتشر شد.

لوهانسک واقع در جنوب شرق اوکراین در کنار دونتسک، دو استانی‌اند که مسکو آن‌ها را مستقل اعلام کرده است.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک، در مطلبی که امروز صبح در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، گفت روسیه سعی در تخریب شهر سورودونتسک دارد و جنگ به اطراف این شهر کشیده شده است.

او در ویدیویی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد، گفت: «گلوله‌باران توپخانه‌ای از صبح تا شب و حتی در طول شب ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نقشه دشمن این است که یا این منطقه تسلیم شود یا آن را مانند پوپاسنا به آتش بکشد. کار دشوار منطقه لوهانسک این است که از پیشروی بیشتر روس‌ها جلوگیری کند.»

مسکو با تصرف استان‌های دونتسک و لوهانسک می‌تواند اعلام پیروزی کند. این کشور ماه پیش این کار را غایت این جنگ اعلام کرده بود. روسیه در پی شکست در تصرف کی‌یف، نقشه خود را عوض کرد.

متیو بولگ، متخصص اندیشکده چاتهام هاوس لندن، گفت: «چند هفته آینده دوران حیاتی این جنگ خواهد بود و بستگی دارد روس‌ها چقدر در تصرف سورودونتسک و سرزمین‌های آن سوی آنجا موفق باشند.»

درحالی‌که فشار کامل حمله روسیه بر دوش نواحی شرق اوکراین است، پس‌ازآن که رزمندگان اوکراینی مدافع کارخانه فولاد آزوفستال طبق دستور تسلیم شدند، عزیزانشان در مورد سرنوشت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

ناتالیا زاریتسکا، همسر یکی از رزمندگان تسلیم شده ماریوپل، در نشستی خبری در شهر استانبول ترکیه گفت غیر از ۱۰ دقیقه تبادل پیام با همسرش که دو روز قبل از طریق برنامه تلگرام انجام داد، تماس دیگری با او نداشته است.

او گفت: «همسرم دو روز پیش به من پیام داد. اوضاع واقعا سخت و وحشتناک است. همسرم از جهنمی به جهنمی دیگر رهسپار است، از کارخانه فولاد آزوفستال به زندان و اسارت.»

 زاریتسکا همچنین گفت به باور او، همسرش هنوز زنده است و روزی به خانه بازمی‌گردد.

یک مادر و سه همسر رزمندگان آزوفستال این هفته در ترکیه بوده‌اند تا از این کشور بخواهند به حفظ جان رزمندگان این کارخانه فولاد کمک کنند.

از سوی دیگر گازپروم، شرکت انرژی دولتی روسیه، روز شنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) تایید کرد در پی درخواست فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، صادرات گاز به این کشور همسایه را قطع کرده است.

قبل‌تر، گسگرید فنلاند، بهره‌بردار سامانه گاز این کشور، گفته بود: واردات گاز از طریق نقطه ورودی ایماترا قطع شده است.

پیش‌ازاین، دفتر صادرات گازپروم به دلیل تحریم‌هایی که بر اثر حمله به اوکراین گریبان‌گیر روسیه شده است از کشورهای اروپایی خواسته بود پول گاز دریافتی از روسیه را به روبل بدهند و فنلاند با این درخواست مخالفت کرده بود.

قسمت عمده گاز مصرفی فنلاند را روسیه تامین می‌کند، اما گاز درصد کوچکی از انرژی مصرفی کل این کشور را تشکیل می‌دهد.

شرکت گازوم فنلاند، قبلا به‌طور ضمنی گفته بود گاز موردنیاز را از طریق خط لوله بالتیکانکتور بین استونی و این کشور تامین خواهد کرد.

میکا ویلیانن، مدیرعامل این شرکت، در واکنش به اقدام روسیه گفت: «بسیار مایه تاسف است که گاز طبیعی که طبق قرارداد تامین می‌شد، اکنون قطع می‌شود.»

«اما برای این وضعیت به دقت مهیا شده بودیم و به شرطی که در شبکه انتقال گاز اختلالی رخ ندهد، می‌توانیم گاز تمام مشتریانمان را در ماه‌های آینده تامین کنیم.»

امروز، پیش‌ازاین رویدادها، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن لایحه اعطای حدود ۴۰ میلیارد دلار (۳۲ میلیارد پوند) کمک مالی به اوکراین را در راستای تلاش برای تقویت پشتوانه نظامی در برابر حمله روسیه امضا کرده است.

بیست میلیارد دلار کمک نظامی طبق این لایحه جدید انجام می‌گیرد تا ارسال منظم جنگ‌افزارهای پیشرفته تضمین شود؛ جنگ‌افزارهایی که برای سد کردن پیشروی‌های روسیه به کار رفته است.

هشت میلیارد دلار برای کمک‌های اقتصادی کلی، پنج میلیارد دلار برای رفع کمبودهای غذایی جهانی ناشی از فروپاشی کشاورزی اوکراین و بیش از یک میلیارد دلار هم برای کمک به پناهندگان در نظر گرفته شده است.

البته روسیه با ممنوع کردن ورود ۹۶۳ مقام آمریکایی، ازجمله رئیس‌جمهوری جو بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به خاک این کشور، اخبار پشتیبانی‌های خیره‌کننده ایالات متحده را تا حدی کمرنگ کرد.

© The Independent