رایزنی بلینکن و معاون وزیر دفاع سعودی درباره ایران

دو طرف بر دیدگاه مشترک درباره مقابله با سیاست‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه تاکید کردند

شاهزاده خالد بن‌سلمان با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز دیدار کرد- Twitter/ @kbsalsaud

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و شاهزاده خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، بر دیدگاه مشترک دو کشور برای مقابله با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران تاکید کرد.

خبرگزاری عربستان سعودی روز یکشنبه، اول خرداد ماه، گزارش داد که شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در سفرش به واشینگتن، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرده است و دو طرف بر دیدگاه مشترک کشورهایشان برای مقابله با سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه تاکید کردند.

آن‌ها همچنین آخرین تحولات یمن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و شاهزاده خالد بر خواست عربستان سعودی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع که یمن را به سمت صلح و توسعه سوق دهد، تاکید کرد. در این دیدار روابط استراتژیک و تاریخی پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا و راه‌های تقویت آن بررسی شد.

معاون وزیر دفاع و هیئت همراه او از سه‌شنبه هفته گذشته در چارچوب کمیته برنامه‌ریزی مشترک راهبردی آمریکا و عربستان برای بررسی همکاری‌های نظامی و دفاعی راهبردی و آینده بین دو کشور، سلسله نشست‌هایی را با مقام‌های کلیدی آمریکا آغاز کردند.

شاهزاده خالد پیش از این با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لوید آستین، وزیر دفاع، کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و افرادی دیگر نیز دیدار کرده بود.

او همچنین با تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن دیدار و با او نیز درباره آخرین تحولات یمن گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: «به او تاکید کردم که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و نهادهای حامی آن حمایت می‌کند و خواست ما دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع برای بحرانی است که یمن را به سمت صلح و رفاه سوق دهد.»

شاهزاده خالد در دیدار خود با بلینکن اعلام کرد که آتش‌بس اعلام‌شده بین نیروهای ائتلاف و شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن، تا حد زیادی مثبت پیش می‌رود و  جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد نقش مهمی را در این زمینه ایفا خواهند کرد.

او گفت که سازمان ملل و سازمان‌های جهانی باید بر شبه‌نظامیان حوثی فشار بیاورند تا جاده‌های تعز را باز کنند، درآمدهای بندر حدیده را واریز کنند و به‌طور جدی در تلاش‌های صلح برای حرکت یمن به سمت امنیت، ثبات، ساخت‌وساز و رفاه مشارکت کنند.

شاهزاده خالد و بلینکن درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و هماهنگی امنیتی و دیپلماتیک «برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، از جمله رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران و برنامه این کشور برای توسعه موشک‌های بالستیک و همچنین حمایت از تروریسم» صحبت کردند.

دو طرف همچنین در مورد موضوع‌های مختلف در مورد هماهنگی متقابل و همکاری مستمر در زمینه تلاش برای حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و جهان گفت‌وگو کردند.

دو طرف در ادامه تحولاتی را که پادشاهی سعودی در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ شاهد آن است، بررسی کردند و از همکاری و گفت‌وگو بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر قدردانی کردند.

شاهزاده خالد از تایید ایالات متحده در مورد حمایت پادشاهی در توسعه قابلیت‌های نظامی و رفع نیازهای دفاعی آن استقبال کرد.