انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد

شمارش آرای ناپاک برای کمیسیون انتخابات، قابل قبول نیست

کمیسیون مستقل انتخابات، بارها اعلام کرده است که آرای‌ سیاه از سفید و بایومتریک از غیر بایومتریک جدا می‌شود. عکس از فرهاد نوری

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، پس از برگزاری انتخابات ششم مهر ۱۳۹۸، نخستین جلسه خود را در مورد وضعیت و نتایج انتخابات برگزار کردند و اعلام داشتند انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، در افغانستان در صورتی که آرای سیاه از سفید جدا شود، هیچ یک از کاندیداها برنده نیست و انتخابات به دور دوم می‌رود.

این شورا می‌گوید که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو تیم (دولت ساز و ثبات و همگرایی)، که غیر قانونی به قدرت تکیه زدند، بیشترین تقلب‌ها را نیز به نفع خود انجام داده‌اند که این وضعیت برای شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  و شهروندان افغانستان به‌هیچ وجه قابل قبول نبوده و اجازه نخواهند داد که بار دیگر آرای تقلبی و اشخاص متقلب با سرنوشت مردم بازی کنند. این شورا تاکید کرد که ما از تک تک رای پاک شهروندان افغانستان دفاع خواهیم کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای نامزدها؛ کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت انتخاباتی را مخاطب قرار داد و گفت، امید شهروندان افغانستان و شورای نامزدها به شما است که رای پاک را از ناپاک جدا ساخته و نگذارید که بار دیگر آرای ناپاک و افراد متقلب برسرنوشت سیاسی مردم حکومت کنند.

احمد ولی‌مسعود، عضوی شورای نامزدها که در این جلسه شرکت کرده بود گفت: «ما در یک عالم نابرابر در روند انتخابات شرکت کردیم، نه بانک رای داشتیم، نه پول و نه قدرت که بتوانیم مانند تیم «دولت ساز» و یا «ثبات و همگرایی» هزینه کنیم و رای مردم را با پول خریداری کنیم».

آقای مسعود افزود: «دو تیم که در قدرت شریک هستند و در انتخابات بزرگترین تقلب‌ها را انجام دادند باز هم می‌خواهند مانند گذشته با آرای سیاه‌شان بر مردم حکومت کنند که این بار برای ما قابل قبول نیست و از تک‌ تک رای پاک شهروندان افغانستان دفاع خواهیم کرد».

آقای مسعود، شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را یگانه گزینه راه‌حل «بحران» پسا انتخابات خواند و گفت: «دو تیم (دولت ساز و ثبات و همگرایی) در انتخابات ششم مهر، ۱۳۹۸ تقلب گسترده‌ای را انجام دادند که معلوم می‌شود برنده شدن یک تیم برای تیم دیگر قابل قبول نخواهد بود و ممکن است که کشور را به یک بحران تازه سوق دهند که از کنترل این دو تیم (دولت ساز و همگرایی) خارج خواهد بود و شورای نامزدها می‌تواند بحران را کنترل کند».

رحمت‌الله نبیل، عضو دیگر شورای نامزدها در مورد نتایج انتخابات و مشکلات پس از آن گفت: «از کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت انتخاباتی می‌خواهیم که رای پاک را از ناپاک جدا کنند و بار دیگر اجازه ندهند که چند فرد متقلب بر مردم حکومت کنند و برای ما هم قابل قبول نخواهد بود که این بار نیز آرای ناپاک سرنوشت افغانستان را به بحران بکشد».

آقای نبیل، تقلب را «زهر» برای دموکراسی افغانستان خواند و از مردم خواست که این بار اجازه ندهند که چند فرد با رای ناپاک بر آن‌ها حکومت کنند و نیز به شماری از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل هشدار داد که نباید در امورات داخلی ما به ویژه انتخابات مداخله داشته باشند، بگذارند که نتیجه نهایی و آرای پاک را کمیسیون انتخابات اعلام کند».

فرامرز تمنا، از جمله نامزدهای معترض است و می‌گوید: «درصورتی که کمیسیون انتخابات رای پاک را از ناپاک جدا کند «یک میلیون رای» باطل اعلام می‌شود و باید افراد و اشخاصی که تقلب کرده‌اند، در هر سطح که باشند، به دادگاه معرفی شده و مجازات شوند تا در آینده کسی جرئت تقلب را در پروسه‌های کلان ملی نداشته باشند».

آقای تمنا، مسئولان دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات را متهم کرده که برای تیم ارگ (دولت ساز) به رهبر آقای غنی، کار می‌کنند و روزانه با مقامات ارگ و معاونین رئیس‌جمهور دیدار دارند که نباید چنین دیدارهایی صورت گیرد و ما خواهان توقف این ملاقات‌ها هستیم».

در همین حال، سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده است: «هیچ‌گونه تقلب در انتخابات افغانستان جایی ندارد و شهروندان افغانستان مطمئن باشند که فقط رای‌های قانونی با شفافیت و بی‌طرف حساب می‌شود»

کمیسیون مستقل انتخابات، بارها اعلام کرده است که آرای‌ سیاه از سفید و بایومتریک از غیر بایومتریک جدا می‌شود و همچنین شمارش آرای ناپاک برای کمیسیون انتخابات، قابل قبول نیست.

این در حالی است که تیم «دولت‌ساز» به رهبری غنی و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، در کنفرانس‌های جداگانه، پیش از اعلام نتیجه ابتدایی و نهایی توسط کمیسیون انتخابات خود را پیروز اعلام کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر، ۱۳۹۸ خورشیدی در سراسر این کشور برگزار شد و قرار است کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را ۲۷ مهر و نتیجه نهایی را ۱۶ آبان، سال جاری اعلام کند.

بیشتر از