روسیه از نسل جدید تسلیحات لیزری «کورکننده» رونمایی می‌کند

این سلاح می‌تواند تمامی سامانه‌های شناسایی ماهواره‌ای متعلق به دشمن در مدارهای تا یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری را کور کند

کرملین اعلام کرد که برای مقابله با فناوری‌های غربی که در دفاع از اوکراین به کمک این کشور رفته‌اند، از موج جدیدی از تسلیحات لیزری استفاده می‌کند- Screengrab/Youtube

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه تهاجم به اوکراین را فرصتی برای آزمایش سلاح‌های لیزری جدید خود می‌بیند که برخی از آن‌ها را اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی کرده بود.

یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز چهارشنبه مدعی شد روسیه از نمونه‌های کوچک سلاحی لیزری به نام زادیرا (Zadira) استفاده کرده است که می‌تواند ظرف پنج ثانیه، پهپادها را از فاصله پنج کیلومتری بسوزاند.

کرملین اعلام کرد که برای مقابله با فناوری‌های غربی که در دفاع از اوکراین به کمک این کشور رفته‌اند، از موج جدیدی از تسلیحات لیزری استفاده می‌کند.

بوریسوف گفت که طبق گزارش‌ها، یک سلاح لیزری به نام به «پرسوت» (Persvet) می‌تواند دید ماهواره‌های تا فاصله یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین را کور کند. او گفت که این سلاح قبلا «در سطحی گسترده مستقر شده بود» و افزود که لیزرهای جدید می‌توانند با استفاده از باندهای الکترومغناطیسی پهن در نهایت جانشین سلاح‌های سنتی شود.

به گفته بوریسوف، «این سلاح در حال حاضر به صورت انبوه در اختیار یگان‌های (موشکی) قرار گرفته است و می‌تواند تمامی سامانه‌های شناسایی ماهواره‌ای احتمالا متعلق به دشمن در مدارهای تا یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری را کور کند و با استفاده از تابش لیزر آن‌ها را حین پرواز از کار بیندازد».

او افزود: «اما بگذارید بگویم که این خبر مربوط به امروز یا حتی به‌نوعی مربوط به دیروز است؛ زیرا فیزیکدانان ما اکنون سامانه‌هایی لیزری ساخته‌ و عملا به تولید انبوه رسانده‌اند که ۱۰ برابر قدرتمندترند و می‌توانند به دستگاه‌های مختلف آسیب حرارتی بزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اولین بار در سال ۲۰۱۸ خبر ساخت این نسل جدید تسلیحات لیزری را اعلام کرد.

او در آن زمان از مجموعه‌ای از سلاح‌های مختلف جدید از جمله موشک بالیستیک قاره‌پیما، کلاهک هسته‌ای کوچک با قابلیت اتصال به موشک‌های کروز، پهپادهای هسته‌ای زیرآبی، سلاح مافوق صوت و سلاح لیزری رونمایی کرد؛ اما درباره آن‌ها جزئیات خاصی ارائه نکرد و در مورد سلاح‌های لیزری جدید هنوز ناشناخته‌های زیادی وجود دارد.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این لیزرها را با به اصطلاح «سلاح‌های شگفت‌انگیزی» مقایسه کرد که آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم از آن رونمایی کرده بود.

او گفت: «هرچه آشکارتر می‌شد که آن‌ها در جنگ شانسی ندارند، در مورد اسلحه شگفت‌انگیزی که آن‌قدر قدرتمند بود که قطعا می‌توانست در جنگ ورق را برگرداند، بیشتر تبلیغ می‌کردند.»

«حالا می‌بینیم که در سومین ماه از جنگی تمام‌عیار، روسیه هم در تلاش است برای خود سلاح شگفت‌انگیز دست‌وپا کند... همه این‌ها به وضوح نشانه‌های شکست کامل این ماموریت‌اند.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

ایندیپندنت سابقه‌ای پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «خوشامدگویی به پناهندگان» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیشتر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارزار «خوشامدگویی به پناهندگان» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه گوفاندمی ما شوید.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی