تهدید نصرالله :‌ اگر نمایندگان و احزاب «همکاری» نکنند، آشوب و خلاء پیش می‌آید

نصرالله: «برعکس انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ هیچ گروه سیاسی‌ای نمی‌تواند ادعای اکثریت پارلمان را داشته باشد»

نصرالله گفت شاید نتیجه انتخابات در جهت منافع لبنان است- ALINE MANOUKIAN / AL-MANAR / AFP

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در اولین سخنرانی تلویزیونی پس از انتخابات پارلمانی آن کشور که از تلویزیون المنار متعلق به حزب‌الله پخش شد، ضمن اذعان به این‌که حزب‌الله و متحدانش اکثریت پارلمانی خود را از دست داده‌اند، گفت که در عین حال هیچ گروهی نتوانسته اکثریت را به دست آورد.

او گفت:‌ «برعکس انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ هیچ گروه سیاسی‌ای نمی‌تواند ادعای اکثریت پارلمان را داشته باشد.»

نصرالله همچنین گفت «شاید نتیجه انتخابات در جهت منافع لبنان و لبنانی‌ها است. از آنجا که هیچکس اکثریت را کسب نکرد، بنابراین همه مسئولند.»

حزب‌الله و متحدانش در انتخابات روز یکشنبه، ۱۵ مه، ۶۲ کرسی به دست آوردند. این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، و متحدانش در انتخابات سال ۲۰۱۸ با کسب ۷۱ کرسی اکثریت پارلمانی را داشتند.

نصرالله از گروه‌های سیاسی و نمایندگان جدید خواست که با «همکاری، مشارکت و آشتی مدنی» به بحران‌های اقتصادی و سیاسی رسیدگی کنند و هشدار داد که در غیر این صورت، جایگزین آن «آشوب و خلاء» خواهد بود.

حسن نصرالله درباره توزیع قوای سیاسی در پارلمان، گفت که حزب‌الله و متحدانش «حضوری قوی در پارلمان دارند.» حزب‌الله و متحد اصلی‌اش جنبش امل، کرسی‌های متعلق به شیعیان را در پارلمان حفظ کردند، اما شماری از متحدان آن از جمله احزاب و گروه‌های سنی، دروز و سیاستمداران مسیحی کرسی‌های خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان، یک حزب سنی ضد حزب‌الله و چندین نماینده تازه‌نفس و همچنین نامزدهای مستقل، پیروزی‌های چشمگیری به دست آوردند.

هرچند نتایج این انتخابات شکستی سخت برای حزب‌الله است که نه‌تنها اکثریت پارلمانی بلکه تمامی متحدان غیرشیعه خود را نیز از دست داد، اما نصرالله آن را «یک پیروزی بسیار بزرگ» توصیف کرد.

حزب‌الله تقریبا در همه مناطق لبنان شکست خورد و ترکیب جدید نمایندگان راه یافته به پارلمان برای قرار دادن کشور در یک مسیر جدید، می‌توانند یک فرصت واقعی داشته باشند. تشکیل دولت جدید، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رییس بعدی پارلمان، از جمله عواملی هستند که در این تغییر نقش دارند.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که حزب‌الله، که اکنون تحقیر نیز شده، برای اثرگذاری به نفع خود در گام‌های بعدی از تمام ابزارهایش استفاده خواهد کرد، از تهدید به خشونت گرفته تا - آنگونه حسن نصرالله در سخنان جدیدش اشاره کرده- ایجاد خلاء قدرت. آنان می‌گویند که حزب‌الله این کار را با به تاخیر انداختن فرایندهای مهم سیاسی از طریق مانع‌تراشی و انسداد تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد خلاء در موسسات و نهادهای دولتی انجام می‌دهد همانطور که در گذشته انجام داده است.

طرفداران حزب‌الله و جنبش امل، در جریان رای‌گیری روز یکشنبه، در شماری از حوزه‌های اخذ رای دست به خشونت زده بودند. 

بیشتر از جهان