خشونت و درگیری‌های پراکنده در حوزه‌های رای‌گیری در لبنان

نیروها و حامیان حزب‌الله در چندین حوزه به رای‌دهندگان حمله کردند و شعار سردادند

در انتخابات پارلمانی کنونی لبنان، رقابت میان هفت فهرست جریان دارد-Mahmoud ZAYYAT / AFP

هم‌زمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان در روز یکشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، گزارش‌هایی از وقوع خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در شماری از مناطق کشور گزارش شده است.

العربیه می‌گوید که اعضای گروه شبه‌نظامی حزب‌الله و جنبش امل به یک چادر نیروهای لبنانی در شهر کفرحونه در جنوب لبنان حمله‌ور شدند.

همچنین، اعضای حزب‌الله به شماری از ناظران انتخاباتی از حزب «قوات لبنانی» در منطقه المعلقه در شرق کشور هجوم بردند.

در محله مسیحی‌نشین زحله، نیروهای حزب‌الله دست به عملیات تحریک‌کننده زده‌اند. به گفته منابع خبری محلی، ارتش لبنان از صبح زود نیروهای خود را در مناطق مختلف مستقر کرده است تا امنیت حوزه‌های اخذ رای را تامین کنند.

گزارش‌ها از بروز خشونت‌ها در شهر کفرحونه در حالی مخابره می‌شود که یک عضو این گروه شیعه، در مصاحبه با «الاخبار»، رای‌گیری در آنجا را «منظم و آرام و چشمگیر» توصیف کرده و گفته است که مردم کسانی را که از روستای خود در مقابل ارتش اسرائیل محافظت کردند، فراموش نمی‌کنند. حزب‌الله در جنوب لبنان نفوذ زیادی دارد.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی است که شربل تحومی، از اعضای فهرست «ما تغییر می‌خواهیم»، در بخشی از حومه بیروت که محل استقرار حزب‌الله است، به دست یک عضو گارد ریاست جمهوری مضروب و بازداشت شد و با یک اتومبیل سیاه‌رنگ به جای دیگری انتقال یافت.

گفته می‌شود که این اقدام درست زمانی انجام شده است که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در آنجا رای خود را به صندوق می‌انداخت.

رسانه‌های محلی می‌گویند که تحومی علیه رئیس ‌جمهوری شعار سر داده بوده است.

نجيب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نیز روز یکشنبه همراه با خانواده‌اش رای داد.

درگیری میان حزب‌الله و قوات لبنانی در شماری دیگر از مناطق لبنان نیز گزارش شده است. مسئولان نظارت بر انتخابات می‌گویند که شماری از ناظران انتخابات در چندین حوزه اخذ رای، از سوی اعضای حزب‌الله و جنبش امل تهدید شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهرست «نیروهای مسیحی لبنانی» نیز ادعا کرده‌ است که اعضای آن هدف حمله حامیان حزب‌الله قرار گرفته‌اند و از حوزه‌های رای‌گیری بیرون رانده شده‌اند.

در بیروت، گروهی از اعضای حزب‌الله در مقابل یک حوزه رای‌گیری شعار سردادند که به گفته ناظران، موجب شد شماری از رای‌دهندگان آن حوزه را ترک کنند.

در انتخابات پارلمانی کنونی لبنان، رای‌دهندگان ۱۲۸ عضو پارلمان را انتخاب می‌کنند و رقابت میان هفت فهرست جریان دارد؛ از جمله «اعتدال اقتدار ما است» که از سوی حزب‌الله و امل حمایت می‌شود، و «همه با هم برای صیدا و جزين» که شماری از نامزدهای «جنبش آزاد وطنی» برای کرسی‌های سهمیه مسیحیان کاتولیک و سنی را در خود جا داده است.

مقام‌های لبنانی یک روز قبل از آغاز رای‌گیری، صندوق‌های رای را در سراسر کشور مستقر کردند.

این اولین انتخابات از زمان تظاهرات گسترده مردم علیه طبقه حاکم بر کشور در سال ۲۰۱۹ و انفجار بندرگاه بیروت در تابستان ۲۰۲۰ است که مطالبات مردم را برای تغییر، تقویت کرد.

شماری از لبنانی‌های منتقد که طبقه حاکم را به فساد اقتصادی متهم می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی عکسی از انگشت میانی جوهری خود را به استعاره از شرکت نکردن در رای‌گیری، منتشر کرده‌اند. شماری از گروه‌های جوانان نیز خواستار انتقام‌گیری از نخبگان و تحریم انتخابات شده‌اند.

بیشتر از جهان