طالبان افغانستان؛ میزبان گفت‌وگوی شورشیان تحریک طالبان و دولت پاکستان

ژنرال فیض حمید به میزبانی گروه حقانی در کابل با «تحریک طالبان پاکستان» گفت‌وگو کرد

تحریک طالبان پاکستان، پس از آنکه حملات شان را به مواضع دولت پاکستان کاهش دادند، با مقام‌های این کشور در کابل وارد گفت‌وگو شدند -- عکس: A MAJEED / AFP

 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) با انتشار توییتی، از برگزاری گفت‌وگو میان مقام‌های دولت پاکستان و گروه شورشی «تحریک طالبان پاکستان» در کابل خبر داد.

مجاهد در این توییت نوشت: «در نتیجه این گفت‌وگوها، علاوه بر دیگر توافقات، یک آتش‌بس موقت میان دو طرف برقرار شده است.»

ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان و فرمانده سپاه ارتش پاکستان در پیشاور، روز دوشنبه با هیئت همراهش به کابل رسید. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی تایید کردند که این مقام پاکستانی به منظور گفت‌وگو با اعضای «تحریک طالبان پاکستان» به کابل آمده است. اما مقام‌های طالبان در این مورد اظهارنظر نکردند، تا اینکه ذبیح‌الله مجاهد صبح روز چهارشنبه، برگزاری گفت‌وگوها میان این دو طرف پاکستانی را تایید کرد. 

مجاهد در رشته توییتی نوشت که نشست اخیر میان مقام‎های دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی، به میزبانی طالبان افغانستان در کابل برگزار شد و در نتیجه آن، توافقی در زمینه یک آتش‌بس موقت صورت گرفت. او اظهار داشت: «طالبان افغانستان از دو طرف گفت‌وگو خواستند تا در برابر یکدیگر حوصله‌مندی و انعطاف پیشه کنند.»

هم‌زمان با ورود ژنرال فیض حمید به کابل، صدای آمریکا گزارش داد که این ژنرال پاکستانی به دعوت شبکه حقانی به کابل آمده است و قرار است گفت‌وگو میان دولت پاکستان و گروه «تحریک طالبان پاکستان» با میانجی‌گری طالبان، به ویژه گروه حقانی، صورت گیرد.

پیش از این نیز با میانجی‌گری طالبان افغانستان، گفت‌وگوهایی میان دولت پاکستان و «تحریک طالبان پاکستان» در منطقه مرزی میان دو کشور صورت گرفته بود که به یک آتش‌بس موقت یک‌ماهه منجر شد. اما پس از آنکه دولت پاکستان برخی از موارد آن توافق را عملی نکرد، آتش‌بس پایان یافت و «تحریک طالبان پاکستان» حمله‌های خود را بر مواضع دولت پاکستان تشدید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواخر ماه فروردین، افراد وابسته به «تحریک طالبان پاکستان» با حمله به کاروان ارتش پاکستان، هفت سرباز پاکستانی را کشتند. در پاسخ به این حمله، ارتش پاکستان پنج روستا در جنوب شرق افغانستان را که گفته می شود پناهگاه‌های نیروهای تحریک طالبان پاکستانی بودند، بمباران کرد. در نتیجه این بمباران، به گفته منابع دست‌کم ۴۷ تن کشته شدند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، کشته شدن ۲۰ کودک را در اثر این حمله هوایی تایید کرد. 

پس از بمباران آن نواحی، حمله‌های این گروه به خاک پاکستان کاهش یافت. در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از جست‌وجوی خانه به خانه نیروهای ارتش پاکستان در استان‌های جنوب شرقی افغانستان، ازجمله خوست و کنر، به گوش می‌رسد. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که سربازان ارتش پاکستان خانه‌های اهالی را در روستاهای استان خوست برای ردیابی نیروهای «تحریک طالبان پاکستان» و یافتن سلاح و مهمات، جست‌وجو می‌کنند. این ویدیوها خشم بسیاری از کاربران افغان را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

گروه طالبان همواره مدعی بوده‌اند که ارتباطی با «تحریک طالبان پاکستان» ندارند، اما پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، «تحریک طالبان پاکستان» نیز با استفاده از سلاح‌های آمریکایی برجامانده نزد طالبان افغانستان، حمله‌های خود را به خاک پاکستان شدت بخشید. اکنون نیز اعضای ارشد «تحریک طالبان پاکستان» در کابل حضور یافته‌اند و به میزبانی طالبان افغانستان، با دولت پاکستان گفت‌وگو کرده‌اند.

بلال سروری، خبرنگار افغان، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت که دولت پاکستان در آستانه این نشست، ۳۰ تن از زندانیان «تحریک طالبان پاکستان» را که محکوم به حبس ابد در زندان‌های پاکستان بودند، رها کرده‌اند. بنا به برخی گزارش‌‌ها، نمایندگان گروه «تحریک طالبان پاکستان» در کابل، پس از حصول اطمینان از آزادی این افراد، حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های دولت پاکستان شده‌اند.