سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به افغانستان؛ ترس طالبان از برملا شدن حقایق

معاون نخست وزیر طالبان: حقوق بشر در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری رعایت می‌شود

ریچارد بنت در نخستین سفرش به افغانستان، با وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر طالبان ملاقات کرد -- عکس: @QaharBalkhi توییتر

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، در نخستین سفر ماموریتی به افغانستان، روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت (۱۷مه)، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، و امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، ملاقات کرد. هر دو مقام طالبان در دیدار با ریچارد بنت، تاکید کردند که وضعیت حقوق بشری در افغانستان خوب است و گزارش او نباید بر اساس اطلاعات رسانه‌ها باشد. بنت پیش‌تر گفته بود که در این سفر، در مورد خشونت‌های حقوق بشری تحقیق می‌کند.

امیرخان متقی در دیدار با گزارشگر ویژه سازمان ملل، از او خواست به اطلاعاتی که افراد مغرض و رسانه‌ها ارائه می‌دهند، توجه نکند و گزارشش را بر اساس حقایق تهیه کند. این در حالی است که خشونت‌های ۹ ماه اخیر پس از تسلط طالبان، فقط به یاری همین رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های مردمی برملا شده و هیچ نهاد رسمی دولتی در افغانستان پیگیر آن نبوده است.

متقی به گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد که در گزارش‌های خود «ارزش‌های دینی و فرهنگی افغانستان» را در نظر بگیرد.

ریچارد بنت در ادامه با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز دیدار کرد. او در مورد هدف سفرش به افغانستان گفت: «می‌خواهیم وضعیت حقوق بشر در افغانستان را از ببینیم و با بررسی گزارش‌ها در این زمینه، برای سازمان ملل متحد گزارشی جامع تهیه کنیم.»

بنت از معاون نخست‌وزیر طالبان در مورد نقش زنان در حکومت، آموزش و کار زنان، حجاب اجباری، آزادی مطبوعات، وضعیت زندانیان و وضعیت جامعه مدنی در افغانستان پرسید. معاون نخست‌وزیر طالبان نیز همچون وزیر خارجه این گروه، گزارش‌ رسانه‌ها درباره انتقام‌جویی‌های طالبان، شکنجه‌ها، قتل‌های خودسرانه و نقض حقوق زنان را مغرضانه خواند و مدعی شد: «حقوق بشر در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری تامین است.»

مولوی عبدالکبیر افزود که طالبان به تمام کنوانسیون‌ها و موافقتنامه‌های سازمان ملل، در صورتی که با باورهای اسلامی در تضاد نباشند، پایبند است.

با این حال روایت‌های تکان‌دهنده‌ از گوشه‌وکنار افغانستان هر روز به گوش می‌رسند؛ از خشونت، شکنجه و قتل افراد غیرمسلح در شهرها و روستاها گرفته تا شکنجه‌های وحشتناک در بازداشتگاه‌های این گروه؛ اما طالبان مدعی‌ است که مورد خاصی از نقض حقوق بشر در افغانستان وجود ندارد. این گروه کمیسیون حقوق بشر افغانستان را نیز یک نهاد غیرضروری برشمرد و فرمان لغو آن را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون نخست‌وزیر طالبان در دیدار با ریچارد بنت، به‌نحوی از او خواست که موضوع حجاب اجباری برای زنان را به عنوان مورد نقض حقوق بشر در نظر نگیرد؛ زیرا این بخشی از فرهنگ و ارزش‌های دینی مردم افغانستان است.

طالبان اخیرا دستورالعمل حجاب اجباری و الزام پوشش برقع برای زنان را صادر کرد. این گروه معتقد است که این حجاب تعریف‌شده جزئی از ارزش‌‎های دینی و فرهنگی افغانستان است. در حالی که فعالان زن در افغانستان به آن معترض‌اند و می‌گویند که حجاب مدنظر طالبان پوشش مخصوص یک قوم خاص است و مربوط به همه زنان افغانستان نیست.

به باور طالبان، ممنوعیت فعالیت هنری و سینمایی، ورزش، تحصیل دختران نوجوان و صدها ممنوعیت دیگر برای زنان با ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان همخوانی دارد و نباید از آن‌ها انتقاد شود.