ند پرایس: آزادی شهروندان دوتابعیتی را به مذاکرات برجام گره نمی‌زنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران را محکوم کرد

ند پرایس: می‌خواهیم بازگشت شهروندان آمریکایی را قطعی بدانیم - TOM BRENNER / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز هفدهم می (۲۷ اردیبهشت)، به پرسش‌هایی درباره ایران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا،‌ یکی از خبرنگاران حاضر در نشست با اشاره به گفته‌های وزیر دفاع اسرائیل مبنی بر «تلاش ایران برای تکمیل تولید و نصب یک هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶ در تاسیسات زیرزمینی جدیدی در نزدیکی نطنز»، از پرایس پرسید که آیا ایالات متحده نیز از وضعیت موجود در ایران چنین برداشتی دارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش، ابتدا تاکید کرد: «من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم. بسیاری از موارد وجود دارد که درباره آن‌ها در ملاعام صحبت نمی‌کنیم.» او سپس افزود: «به طور معمول اطلاعاتمان را با شرکای اسرائیلی خود به اشتراک می‌گذاریم و باید بگویم در بسیاری از جبهه‌ها درک مشترکی داریم. ما منافع راهبردی مشترکی داریم؛ از جمله اینکه ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. البته شرکای اسرائیلی ما تنها کسانی نیستند که از به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج دولت قبلی از برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.»

پرایس ادامه داد: «نگرانی‌ها در مورد سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون جدی است و دقیقا به همین دلیل است که همچنان به تلاشمان برای بازگشت متقابل به برجام ادامه می‌دهیم. این کار عمیقا به نفع ما است زیرا برنامه هسته‌ای ایران را در چارچوبی قرار خواهد داد که تلاش می‌کند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.»

پس از آن، خبرنگاری دیگر با اشاره به حضور رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در اسرائیل برای تمرین رزمایش مشترک علیه ایران، این پرسش را مطرح کرد که آیا پس از توقف مذاکرات وین، گزینه نظامی روی میز است؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب به این نکته بسنده کرد که «ما بر این باوریم که دیپلماسی و گفت‌وگو می‌تواند برای پایان دادن دائمی به توانایی ایران برای تولید یا دستیابی به سلاح هسته‌ای فرصت فراهم ‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج حضور انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ایران برای احیای توافق برجام گفت: «مثل همیشه از تلاش‌های انریکه مورا سپاسگزاریم و منتظر گفت‌وگوهای دقیق‌تر با آن‌ها در روزهای آینده می‌مانیم. باز هم باید اشاره کنم که در ملاعام مذاکره نمی‌کنیم؛ اما آنچه می‌توانم بگویم این است که اکنون بر عهده ایران است که جدیت خود را نشان دهد. همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، تعداد کمی از مسائل باقی‌مانده وجود دارد و بر این باوریم که اگر ایران تصمیم بگیرد، مسائل باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را می‌توان به‌سرعت و به‌طور موثری از بین برد.»

او ادامه داد: «همانطور که قبلا اشاره کرده‌ام، ایران باید تصمیم بگیرد که آیا بر شرایطی که خارج از برجام است همچنان اصرار ورزد یا اینکه آماده، مایل و قادر به بازگشت متقابل به برجام باشد.»

پرایس در پاسخ به اینکه طرف‌های ایرانی نیز همین حرف‌ها را درباره آمریکا می‌زنند و می‌گویند که تصمیم‌گیری به عهده آمریکا است، گفت: «دیگران نیز در این مذاکره شرکت دارند و فکر می‌کنم اگر با آن‌ها صحبت کنید، به شما خواهند گفت که ایالات متحده به طور غیرمستقیم و با جدیت و حسن نیت در مورد ایران مذاکره کرده و به دنبال بازگشت متقابل به برجام بوده است، اما متاسفانه در مورد طرف ایرانی نمی‌توان این را گفت.»

در ادامه این نشست خبری، یکی از حاضران با اشاره به بازداشت دو فرانسوی در ایران، پرسید که آمریکا به عنوان کشوری که حداقل پنج شهروند در زندان‌های ایران دارد، چگونه به این رفتار واکنش نشان می‌دهد و آیا وضعیت شهروندان دوتابعیتی به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است؟

پرایس در این زمینه ابتدا گفت: «از بازداشت دو شهروند فرانسوی مطلع‌ایم و بر اساس آنچه از متحدان فرانسوی خود شنیده‌ایم، چنین اتفاقی را محکوم می‌کنیم. از ایران می خواهیم که این دو تبعه فرانسوی را فورا آزاد کند.» او سپس با اشاره به سابقه طولانی ایران در حبس ناعادلانه اتباع خارجی و تلاش برای استفاده از آن‌ها به عنوان اهرم فشار سیاسی، چنین شیوه‌ای را ظالمانه دانست و افزود: «آن‌ها همچنان به طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر شامل بازداشت خودسرانه، محاکمات بدون روند قانونی، شکنجه و اعدام ادامه می‌دهند. درباره شهروندان آمریکایی هم که سال‌ها است در ایران به ناحق زندانی‌اند باید بگویم هیچ اولویتی بالاتر از تامین امنیت شهروندانمان در هر جایی که باشند، نداریم.»

پرایس تاکید کرد: «ما تلاش کردیم که آزادی شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران به بازگشت احتمالی به برجام گره نخورد؛ زیرا چنین موضوعی قطعی نیست، اما می‌خواهیم بازگشت شهروندان آمریکایی را قطعی بدانیم. با این موضوع به شکل یک اولویت برخورد می‌کنیم و این را برای ایران به‌روشنی توضیح داده‌ایم. این کار را بدون توجه به اینکه در مورد برجام چه اتفاقی می‌افتد، ادامه خواهیم داد.»

او در پاسخ به نقش قطر در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیز توضیح داد: «از نقش سازنده‌ای که قطر در تلاش‌های ما برای دستیابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای برخی از مسائل بین ایالات متحده و ایران ایفا کرد، سپاسگزاریم. این موضوع‌ها عبارت‌اند از بازداشت ناعادلانه چندین شهروند آمریکایی و همچنین تلاش برای دستیابی به بازگشت متقابل به برجام.»