اعتراض‌های سراسری به گلپایگان رسید

دسترسی به اینترنت خانگی در شهرکرد همچنان قطع است

«نه تفریح، نه پیشرفت، جوونیمون هدر رفت»، «هموطن داد بزن، حقت‌ رو فریاد بزن»؛ این‌ها شعارهایی‌اند که مردم گلپایگان با پیوستن به اعتراض‌های سراسری ایران سر دادند؛ اعتراض‌هایی که از استان خوزستان آغاز شد و در روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، به شهرهای بیشتری در ایران گسترش یافت.

مردم شهرهای گلپایگان در استان اصفهان و جونقان در استان چهارمحال و بختیاری به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت و علی خامنه‌ای شعار سر دادند. مردم معترض جونقان هفته‌ گذشته نیز یک پایگاه بسیج را در این شهر آتش زده بودند.

 ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، از حضور گسترده مردم در خیابان‌ها حکایت دارد؛ همچنین طبق گزارش‌های محلی، تعدادی از معترضان دستگیر شده‌اند و قطعی و اختلال در اینترنت برخی شهرها هم کماکان ادامه دارد. مردم معترض در این شهرها شعارهایی مثل «رضاشاه، روحت شاد» و «رئیسی حیا کن، مملکت‌ رو رها کن» سر دادند و از نیروهای انتظامی دعوت کردند به صفوف معترضان بپیوندند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، از فضای شدید امنیتی در برخی شهرهای ایران از جمله تهران خبر داد و نوشت: «خودروهای زرهی و یگان ویژه فراجا در نقاط مختلف حضور دارند. همچنین نیروهای امنیتی به شکل محسوس و نامحسوس در خیابان‌اند و سعی می‌کنند فضا را به‌نحوی کنترل کنند که به سمت تجمع و اعتراض کشیده نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ منابع محلی، دسترسی به اینترنت خانگی در شهرکرد همچنان قطع است؛ اما با وجود جو شدید امنیتی، این شهر روز سه‌شنبه نیز صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی بود.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، آشکار می‌کند که نیروهای امنیتی با توسل به شوکر، گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم قصد پراکنده کردن مردم را دارند و شمار زیادی از معترضان را نیز با ضرب‌وشتم دستگیر کرده‌اند. در یکی از این ویدیوها، صدای فرماندهی شنیده می‌شود که با بلندگوی خودرو به نیروهای امنیتی دستور می‌دهد هرکس را که در اعتراض‌ها هست، دستگیر کنند.

در شهرستان الیگودرز استان لرستان، ماموران حکومتی به شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری پیشعلی حاجیوندی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های روزهای اخیر، حمله کردند.

در کازرون، مهاباد، سنندج، ارومیه، گچساران، شیراز، کرج، کرمانشاه، مشهد و اهواز نیز با وجود جو شدید امنیتی، تجمع‌هایی برگزار شد.

هنوز تعداد دقیق کشته‌شدگان اعتراض‌های اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ مشخص نیست و معلوم نیست چه تعدادی از شهروندان دستگیر شده‌‌اند اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که شمار بازداشتی‌ها زیاد است.

حکومت ایران روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، با هدف جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها و کنترل شهر تهران، برای دومین روز متوالی تمامی مدارس تهران را به بهانه آلودگی هوا تعطیل کرد. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که از مدارس تهران برای استقرار نیروهای امنیتی استفاده می‌شود.

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های خیابانی در شهرهای ایران، فضای مجازی نیز صحنه اعتراض کاربران به جمهوری اسلامی ایران است. در روزهای گذشته هشتگ «اعتراضات سراسری» بارها فراگیر شد. برخی کاربران معترض با انتشار تصاویر و ویدیوهایی که خشونت ماموران حکومتی علیه شهروندان را نشان می‌دهد، نوشتند که جمهوری اسلامی ایران در حال جنگ با مردم است. برخی کاربران نیز بهانه قرار دادن آلودگی هوا را دستمایه طنز قرار دادند و نوشتند: «آلودگی هوای تهران پلیس ضدشورش را به خیابان‌ها آورد.»

دور جدید اعتراض‌های سراسری هم‌زمان با افزایش بهای کالاهای اساسی از جمله نان، روغن، مرغ‌، تخم‌مرغ و لبنیات آغاز شد و به‌سرعت در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و ابعاد سیاسی و اجتماعی اعتراض‌ها توسعه یافت.