یک زالو سه سال درآمد استقلال و پرسپولیس را مکید!

برباد رفتن آسان حقوق فوتبال در ایران

تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران پیش از شروع مسابقه. عکس از ایرنا

پخش ویدیویی کوتاه از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری که درباره یک اپراتور تلفن همراه در ایران حرف می‌زند، برای ورزش ایران تکان‌دهنده است. او می‌گوید قرارداد همراه اول با استقلال و پرسپولیس سه سال است که تمام شده اما ماهیانه دو میلیارد تومان پول از کاربران هوادار فوتبال به این اپراتور می‌رسد. وزیری که او را به کنایه وزیر جوان صدا می‌زنند، تازه بعد از سه سال پرده از یک سواستفاده اقتصادی در فوتبال برمی‌دارد. طبق محاسبه آذری جهرمی در این سه سال مبلغی در حدود ۷۲ میلیارد تومان از هواداران استقلال و پرسپولیس اخذ شده و ریالی از این پول به این دو باشگاه نرسیده است.

اما وزیر ارتباطات چه می‌گوید؟ همراه اول شرکتی متعلق به شرکت مخابرات ایران است، یعنی زیر مجموعه وزارت ارتباطات که وزیرش درباره حقوق از دست رفته فوتبال در آن حرف می‌زند. وزیر پس از سه سال انگار رازی افشا می‌کند، در حالیکه این موضوع سه سال در تشکیلات او به شکل یک راز مخفی شده است.

اگر اهل فوتبال باشید حتما خبر دارید که بزرگ‌ترین درآمد استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر از طریق اپراتورهای تلفن همراه به دست می‌آید. آنها با تبلیغات هواداران خود را عضو سامانه‌های تحت قرارداد خود می‌کنند و از حساب مخابراتی کاربران مبالغی را کسر می‌کنند و از این طریق درآمدهای هنگفتی در مقیاس اعداد و ارقام فوتبال ایران به دست می‌آورند. بسیاری از کاربران بدون اینکه از چگونگی پرداخت پول مطلع باشند، با ورود به این سامانه‌ها تا مدت‌ها پول می‌پردازند، در حالیکه اطلاعی از کسر شدن این مبالغ از حساب خود ندارند. چون مبالغ ناچیز است چندان مورد اعتراض کاربران قرار نمی‌گیرد، اما مجموعه‌ای از این مبالغ ارقام بزرگی را می‌سازند. فعالان حوزه فناوری‌های تلفن همراه چنین سامانه‌هایی را «زالو» لقب داده‌اند، چون مثل زالو حساب کاربران را می‌مکند. 

در این میان اتفاق عجیب‌تر این است که قرارداد اپراتور همراه اول سه سال پیش با استقلال و پرسپولیس تمام شده اما این اپراتور به گفته وزیر ارتباطات ایران ماهیانه دو میلیارد تومان از این طریق درآمد دارد. این اتفاق عجیب فقط در فوتبال دولتی رخ می‌دهد. فقط در باشگاه‌داری به سبک دولتی ممکن است که دو باشگاه بزرگ که در همین سال‌های اخیر با بحران‌های مالی مواجه بوده‌اند، از اینکه یک اپراتور تلفن همراه ماهی دو میلیارد ،آن‌هم در یک بازه زمانی سه ساله، از هواداران‌شان پول بگیرد، ملالی ندرند.

فارغ از اینکه چرا وزارت ارتباطات این فرصت را به یک اپراتور تلفن همراه می‌دهد که بدون هیچ قراردادی با دو باشگاه بتواند از حساب مخابراتی هواداران فوتبال مبالغی را کسر کند، باید از باشگاه‌ها نیز انتقاد کرد که چرا پیگیر حقوق خود نیستند؟ حتی باید نوشت که این حجم از بی‌توجهی به مسایل اقتصادی باشگاه حیرت‌آور است. آنها هیچ توجهی به حقوق خود به عنوان یک باشگاه حرفه‌ای ندارند، چون عادت کرده‌اند که بودجه‌ها از یک جعبه جادویی برای آنها ارسال شود و برای کسب درآمد هیچ کوششی نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسب درآمد از طریق این اپراتورها برای باشگاه‌های ایرانی نمی‌تواند درآمدی پایدار در اقتصاد ورزش باشد. کابران در مقابل پرداخت این مبالغ سرویس و خدمات جذابی را دریافت نمی‌کنند و از این سامانه‌ها خارج خواهند شد. اما روش درآمدزایی باشگاه‌ها در همین مقطعی که صاحب درآمد از طریق اپراتورها شده‌اند نیز مورد انتقاد بوده، چون بسیاری از کاربران یک بار برای کنجکاوی وارد این سامانه‌ها می‌شوند و بدون میل برای ادامه این همراهی، تا مدت‌ها و سال‌ها پول از حساب‌شان کسر می‌شود. مثالش همین موردی است که آذری جهرمی درباره‌اش حرف زده و همراه اول سه سال بعد از قرارداد همچنان از سود بهره‌مند است.

باشگاه را در ورزش حرفه‌ای با دریافت اعانه از هواداران اداره نمی‌کنند، بلکه درآمدزایی از هواداران راه‌های منصفانه و قانونی در اقتصاد ورزش دارد و با فروش کالا و خدمات باشگاه‌ها را به سود می‌رساند و هواداران را از این همراهی خوشحال می‌کند. در فوتبال ایران همراهی و لذت جمعی از علاقه به باشگاه اهمیت ندارد، بلکه همه دنبال راهی هستند تا از هوادار اعانه بگیرند یا از بودجه‌های دولتی و عمومی بهره‌مند باشند. این روش‌ها از گرایش عمومی به فوتبال کاسته و تماشاگران باشگاه را خانه خود نمی‌دانند و معنای رابطه هوادار و باشگاه از بین رفته و چیزی جز خشونت و فحاشی و جنگ‌های مجازی باقی نمانده است.

بیشتر از ورزش