مردم ایران برای حذف بودجه صداوسیما کارزار تشکیل دادند

رادیو و تلویزیون حکومتی ایران زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود و به هیچ نهادی پاسخگو نیست

بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران ممنوع است - hajj.ir

ده‌ها هزار نفر از مردم ایران با راه‌اندازی کارزاری، خواستار قطع بودجه صداوسیما و تقسیم آن بین مردم شدند. در این کارزار که در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس منتشر شد، امضاکنندگان از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواستند برنامه‌های صداوسیما به شیوه اشتراکی و با پرداخت آبونمان پخش شود تا هرکس تمایل داشت اشتراک آن‌ها را خریداری کند. این نامه در مدت کمتر از یک هفته، با حمایت زیاد کاربران مواجه شد و بیش از ۴۴ هزار نفر آن را امضا کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در شرایط فعلی که اکثر مردم جامعه مشکلات معیشتی فراوانی دارند و وضعیت اقتصادی کشور به هیچ عنوان مساعد نیست، درخواست می‌شود بودجه درنظرگرفته‌شده برای صداوسیما به شکل مستقیم بین مردم تقسیم شود.»

امضاکنندگان در نامه خود تاکید کردند: «با توجه به اینکه یارانه کالاهای اساسی مستقیما با زندگی مردم مرتبط است و دولت آن را به اصطلاح هدفمند کرده است، تولیدات بی‌شمار شبکه‌های تلویزیونی که هزینه آن‌ها از بیت‌المال تامین می‌شود و تعداد بسیار کمی از مردم آن را تماشا می‌کنند، فقط هدر دادن بیت‌المال است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس، نیز در توییتی، به دولت کنایه زده و نوشته بود: «حالا که یارانه آرد و نان هدفمند شده است و به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌شود، بودجه صداوسیما هم حذف و پول آن به مردم پرداخت شود تا هر کس دوست داشت اشتراک بخرد و برنامه‌های متنوع صداوسیما و اخبار ۲۰:۳۰ را تماشا کند و هرکس دوست نداشت، پولش را خرج امور زندگی کند.»

بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران ممنوع است. سهم صداوسیمای حکومتی از بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ بالغ‌ بر پنج‌ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان است. این رقم در حوزه‌های تولید و پخش خبر، تولید محتوا در فضای مجازی و ساخت برنامه‌های رادیو و تلویزیون هزینه می‌شود؛ اما از آنجا که صداوسیما زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود، در تمامی برنامه‌های خود منافع کلان حاکمیت را در نظر می‌گیرد و به هیچ نهادی هم به پاسخگو نیست.

این به معنای آن است که هزینه‌های تولید و پخش برنامه‌های صداوسیما از جیب مردم پرداخت می‌شود؛ اما نه تنها مشکلات و مطالبات آنان در رادیو و تلویزیون منعکس نمی‌شود، بلکه این نهاد در جریان اعتراض‌های عمومی روبه‌روی مردم می‌ایستد. این رویه که در زمان اعتراض‌های مردمی سال ۱۳۸۸ به اوج خود رسید، در طول سال‌های گذشته بارها مردم ایران را خشمگین کرد.

عزت‌الله ضرغامی در زمان ریاست خود عنوان «رسانه ملی» را برای صداوسیما انتخاب کرد؛ اما عملکرد ضدمردمی این نهاد موجب شد بسیاری از مردم و اهالی رسانه عنوان «رسانه میلی» را برازنده آن بدانند.

در روزهای گذشته و هم‌زمان با موج جدید گرانی‌ها، مردم شهرهای مختلف ایران به اعتراض‌های سراسری پیوستند؛ اما صداوسیما چون همیشه با ارائه تصویری غیرواقعی و انتشار گزارش‌های جعلی، بار دیگر مردم ایران را عصبانی کرد. شامگاه دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، گزارش تصویری بخش خبری تلویزیون درباره یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت و مصاحبه با دو زن که ادعا می‌کردند خرید خود را انجام داده و پول هم زیاد آورده‌اند، واکنش‌های زیادی در پی داشت. بسیاری از کاربران تولید و پخش این گزارش‌های غیرواقعی را برای مردم ایران که در شرایط فعلی با تنگناهای اقتصادی مواجه‌اند، توهین‌آمیز دانستند.