پوتین: اگر ناتو زیرساخت نظامی فنلاند و سوئد را تقویت کند واکنش نشان می‌دهیم

«روسیه مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد و الحاق این دو کشور به ناتو تهدید مستقیم به شمار نمی‌رود»

ولادیمیر پوتین در کرمیلین میزبان رهبران بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان بود- Alexander NEMENOV / POOL / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در سخنانی در روز دوشنبه، ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، خطاب به غرب هشدار داد که هر گونه تلاش ناتو برای تقویت زیرساخت نظامی سوئد و فنلاند، با واکنش روسیه همراه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین بارها گفته است که گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به سمت شرق، دلیل حمله روسیه به اوکراین بوده است.

پوتین که این سخنان را در کرملین و طی دیدار با رهبران اتحاد نظامی کشورهای شوروی سابق ایراد کرد، همچنین گفت که ناتو آلت دست رفتار «تهاجمی» آمریکا در جهت بدتر کردن وضعیت امنیتی دشوار جهان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری روسیه خطاب به رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی، متشکل از بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، و تاجیکستان، گفت که این کشور مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد، بنابراین گسترش ناتو با الحاق این دو کشور، تهدیدی مستقیم به شمار نمی‌رود.

دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری سابق روسیه و از مشاوران نزدیک پوتین، ماه گذشته گفته بود که در صورت الحاق فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، روسیه ممکن است تسلیحات نظامی و موشک‌های مافوق صوت خود را به کالینینگراد اعزام کند.

ناتو پس از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۹ تشکیل شد تا در مقابل تهاجم احتمالی از جانب «اتحاد جماهیر شوروی» و بلوک شرق، از امنیت اروپای غربی محافظت کند.

تجهیزات نظامی ناتو در هر زمینه‌ای جز سلاح‌های اتمی، از روسیه پیشرفته‌تر است؛ هرچند، توان نظامی این پیمان به ایالات متحده آمریکا متکی است که نیروهای آن از اروپا دورند.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاند خواستار پیوستن به ناتو شده است و سوئد نیز روز دوشنبه، ۱۶ مه، اعلام کرد که ظرف چند روز آینده درخواست رسمی خود را برای پیوستن به ناتو به آن سازمان تسلیم می‌کند.

آمریکا گفته است که از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می‌کند. سوئد گفته است که مایل نیست میزبان پایگاه‌های نظامی ناتو در خاک خود باشد.