ارتش کره شمالی برای مبارزه با کرونا وارد میدان شد

رئیس جمهوری کره جنوبی از اعلام آمادگی کشورش برای کمک پزشکی به کره شمالی خبر داد

در پی اعلام شیوع کرونا در کره شمالی، ارتش این کشور برای کمک به توزیع دارو وارد عمل شد.

به گزارش اسکای نیوز، هفته گذشته رسانه‌های دولتی کره شمالی به احتمال یک «شیوع انفجاری» در کشور هشدار دادند. با توجه به اینکه کره شمالی سابقه توزیع واکسن ندارد، و نیز از تجهیزات پزشکی محدودی برخوردار است، شیوع کرونا می‌تواند عواقب خطرناکی برای این کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «کی‌سی‌ان‌ای» (KCNA)، کیم جونگ اون روز یکشنبه و پیش از بازدید از داروخانه‌های پایتخت، در جلسه اضطراری دفتر سیاسی، از روند کند توزیع داروها در کشور انتقاد کرد و در ادامه، دستور استقرار فوری نیروهای ارتش را برای «تثبیت عرضه دارو در شهر پیونگ یانگ» صادر کرد.

او افزود: «اگرچه مقام‌ها دستور توزیع ذخایر ملی دارو را صادر کرده بودند، داروخانه‌ها برای انجام به‌موقع وظایف خود مجهز نیستند.»

رهبر کره شمالی از نگرش کاری «غیرمسئولانه»، سازماندهی و اجرای ضعیف کابینه و بخش بهداشت عمومی، کمبود دارو، مجهز نبودن فروشندگان به لباس‌های بهداشتی مناسب و استانداردهای بهداشتی، انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی تاکنون از واکسن‌های ارائه شده از سوی طرح توزیع کوواکس COVAX تحت حمایت سازمان ملل، اجتناب کرده است؛ احتمالا به این دلیل که این واکسن‌ها با الزام‌های نظارت بین‌المللی همراهند.

این کشور که عملا ارتباطی با سایر نقاط جهان ندارد، دو سال مرزهای خود را به روی تقریبا همه بازرگانان و بازدیدکنندگان بسته بود و در آمار خود هیچ موردی از ابتلا را در داخل کشور، اعلام نکرده بود.

اما برخی کارشناسان می‌گویند اعلام رسمی شیوع این بیماری ممکن است نشان‌دهنده تمایل کره شمالی به دریافت کمک‌های خارجی باشد.

وزارت اتحاد سئول، گفت که پیشنهاد مذاکرات در سطح کاری را برای ارائه تجهیزات پزشکی، از جمله واکسن، ماسک، کیت‌های آزمایش، و نیز همکاری فنی ارائه کرده است، اما همسایه شمالی پیام آن‌ها را پاسخ نداده است.

کره شمالی کاملا واکسینه نشده است

آیدان فاستر-کارتر، کارشناس کره شمالی از دانشگاه لیدز، گفت که مردم کره شمالی ممکن است «کاملا واکسینه نشده باشند».

 او ادامه داد: «کره شمالی یکی از دو کشور جهان است که تا جایی که ما می‌دانیم، به صورت رسمی کسی را واکسینه نکرده است. دیگری هم اریتره است که اغلب کره شمالی آفریقا نامیده می‌شود.»

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی، گفت که از هیچ تلاشی برای کمک به کره شمالی در مبارزه با شیوع کرونا دریغ نخواهد کرد و آماده ارائه واکسن کووید-۱۹ و سایر حمایت‌های پزشکی است.

او در سخنانی در پارلمان کشور گفت که اگر پیونگ‌یانگ به پیام کره جنوبی پاسخ دهد، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای، تعداد مبتلایان از ۳۹۲ هزار و ۹۲۰ نفر به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۵۵۰ نفر رسیده است که از این تعداد، ۵۰ نفر تا روز یکشنبه جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از جهان