گودال‌هایی که قربانگاه کودکان دشتیاری شده‌اند

سه کودک و یک معلم آخرین قربانیان هوتگ‌ها در استان سیستان و بلوچستان بودند

هوتگ‌ها علاوه بر تهدید‌های جانی به شیوع بیماری‌های مختلف نیز منجر می‌شوند - خبرفوری

بحران کمبود آب در بیشتر استان‌های ایران سلامتی مردم را تهدید می‌کند اما ساکنان استان سیستان و بلوچستان را با خطر مرگ نیز مواجه کرده است. تنها در ۱۱ سال اخیر، ۴۱ کودک، زن و مرد در روستاهای مختلف چابهار و منطقه دشتیاری در هوتگ‌ها غرق شده‌ و فوت کرده‌اند. این خبر را مهرداد آرام، بخشدار پلان، از توابع چابهار، اعلام کرد و گفت که قربانیان هنگام بازی یا تهیه آب در هوتگ‌ها سقوط کردند و جان باختند.

هوتگ‌ به گودال‌هایی گفته می‌شود که برای جمع‌آوری آب باران حفر می‌شوند. آب داخل این گودال‌های برای کشاورزی و مصرف احشام مناسب است اما بسیاری از ساکنان استان سیستان و بلوچستان مجبورند حتی برای آب شرب هم به سراغ هوتگ‌ها بروند.

در سال‌های اخیر، بارها خبرهایی از غرق شدن و جان ‌باختن کودکانی در هوتگ‌ها منتشر شد. حالا بخشدار پلان به خبرگزاری ایسنا می‌گوید که تعداد قربانیان ۱۱ سال اخیر تنها در منطقه دشتیاری ۴۱ نفر بوده است. در آخرین حادثه، سه دانش‌آموز و یک معلم غرق شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، محمد کریم عزیزی نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، خبر داد که دو دختر دانش‌آموز از اهالی روستای دشتیاری هنگام تهیه آب در هوتگ سقوط کردند و جان باختند. معلم ۳۰ ساله آنان نیز که می‌خواست کودکان را نجات بدهد، خود درون گودال افتاد و غرق شد. پیش از آن‌ها، در روز شنبه نیز یک کودک چهارساله‌ در هوتگ روستای عید و بازار سقوط کرد و قربانی شد.

محمد کریم عزیزی نبود امکانات مناسب را عامل این اتفاق‌ها خواند و تاکید کرد که هوتگ‌ها علاوه بر تهدید‌های جانی به شیوع بیماری‌های مختلف نیز منجر می‌شوند.

سیستان و بلوچستان، محروم‌ترین استان ایران از نظر منابع آبی است. در نبود سیستم آب‌رسانی مناسب، بسیاری از کودکان مجبورند به مسیر بین هوتگ‌ها و خانه را هر روز با دبه‌های بزرگ آب طی کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا اطراف این گودال‌ها سیم‌کشی و سکوبندی نشده و به همین دلیل کودکان هنگام برداشتن آب یا در داخل هوتگ‌ها سقوط می‌کنند یا طعمه گاندوها می‌شوند.

پیش‌تر آیلین سعیدی، مشاور سابق فرماندار چابهار در امور زنان، گفته بود که سالانه ۱۰ تا ۱۲ نفر در هوتگ‌ها قربانی می‌شوند که بیشتر هم کودک‌اند.

به گفته او، به ۷۰ درصد مردم چابهار به صورت سقایی آب‌رسانی می‌شود و حتی روستا‌هایی که لوله‌کشی آب دارند هم با مشکل مواجه‌اند؛ یعنی در لوله‌ها یک روز آب جریان دارد و یک هفته هیچ آبی نیست؛ بنابراین اکثر مردم برای رفع نیاز‌های روزانه خود به هوتگ‌ها نیاز دارند.