واکنش‌ها به مصاحبه تازه حامد کرزی در دفاع از طالبان

بسیاری از افغان‌ها حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان را به همسویی با طالبان حتی در دوره ریاست‌جمهوری‌اش متهم می‌کنند

حامد کرزی در این مصاحبه بار دیگر تکرار کرد طالبان را برادر خود می‌داند‌‌ـ MASSOUD HOSSAINI / AFP

مصاحبه تازه حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با بی‌بی‌سی، سروصدای زیادی به پا کرده است. حامد کرزی در مصاحبه تازه‌ای که با یلدا حکیم، گزارشگر بی‌بی‌سی، گفته است که پیام او به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این است که بیاید و با طالبان کار کند.

او از آمریکا خواسته تا به‌‌جای پرواز هواپیماهای نظامی‌اش بر فراز افغانستان، با این کشور و مردمش دوست باشد، اما مهم‌ترین سخن کرزی در این مصاحبه که بحث‌های زیادی ایجاد کرد، این بود که او بار دیگر تکرار کرد طالبان را برادر خود می‌داند.

انتشار این مصاحبه، جنجال و جدل‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک که افغان‌ها در آن فعال‌ترند، ایجاد کرد. در تماس با تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی افغان، آنان نیز گفتند نگاهی انتقادی به این سخنان آقای کرزی دارند.

سنجر سهیل، روزنامه نگار و صاحب‌امتیاز روزنامه هشت صبح، به ایندیپندنت گفت: «کرزی از همان روزهای نخستین که به مسند اداره موقت تکیه زد، با طالبان همسویی داشت. او عامل عمده قدرت‌گیری مجدد طالبان شد چون در زمان ریاست جمهوری او، نیروهای بین‌المللی نمی‌توانستند علیه طالبان عملیات موثر و معنادار انجام بدهند.»

آقای سهیل می‌گوید: «کرزی بزرگ‌ترین عامل بدبختی افغانستان است، چون او در جایگاه سیاستمداری برجسته نتوانست از فرصت پیش‌آمده برای بهبود شرایط کشور استفاده کند. در عوض، از فاسدان حمایت کرد و فساد به یکی از عناصر عمده همبستگی سیاسی میان او و دیگر شرکای قدرت تبدیل شد.»

سیاوش کهزاد، از فعالان جامعه مدنی افغانستان، به ایندیپندنت گفت: «برای من حرف‌های حامد کرزی در مورد طالبان حرف تازه‌ای نیست. او در دوره ۱۵‌ ساله حکومتش هم طالبان را برادر خطاب می‌کرد و پس از آن تا امروز هم دیدگاهش بدون تغییر باقی‌ مانده است.»

به گفته سیاوش کهزاد، حامد کرزی در دوران قدرتش مانع عملیات نظامی به‌خصوص حملات هوایی علیه طالبان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات هوایی نیروهای ناتو و ارتش افغانستان تاثیرگذارترین عملیات نظامی علیه طالبان بودند، به همین دلیل، طالبان از حملات هوایی هراس بیشتری داشت‌. حامد کرزی در دوره ریاست‌جمهوری‌اش تلاش زیادی برای توقف حملات هوایی کرد و بالاخره توانست حملات شبانه علیه طالبان را با این توجیه که مردم غیرنظامی کشته می‌شوند، متوقف کند.

آقای کهزاد باور دارد که سیاست‌های خودخواهانه و قبیله‌ای حامد کرزی باعث قدرت گرفتن بیشتر طالبان و در نهایت باعث کشته شدن بیش از ۶۰ هزار سرباز افغان شد.

کهزاد می‌گوید حامد کرزی در مصاحبه تازه‌اش، بیشتر در نقش یک لابی‌گر برای طالبان عرض‌اندام کرده است و می‌خواهد واقعیت‌های عینی مانند مشکلات اقتصادی، فقر و تنگدستی مردم را به‌نحوی توجیه کند و نشان دهد که در آینده این مشکلات حل می‌شود.

کهزاد می‌گوید تلاش کرزی و حلقه نزدیک به طالبان این روزها این است که آمریکا را ترغیب کنند تا دوباره به افغانستان برگردد، زیرا باور دارند که بدون کمک کشورهای غربی و حمایتشان امکان ندارد که دولت طالبان بتواند روبه‌جلو حرکت کند.

احمدشاه نوری، از روزنامه‌نگاران افغان، می‌گوید: «از دید من، کرزی از روی ناگزیری خواستار همکاری جامعه جهانی با طالبان شده است. کرزی خوب می‌داند که طالبان به‌هیچ‌وجه قادر به خدمت کردن و ارائه خدمات به مردم نیست‌. کرزی هرچند طرفدار سرسخت طالبان است، در این روزها احتمالا به‌خوبی درک کرده که طالبان چه بلایی سر مردم آورده است و از همین رو، از جامعه جهانی خواست تا با این گروه همکاری داشته باشند. در ضمن کرزی فهمیده است که طالبان احتمالا به این زودی‌ها نمی‌رود.»

به باور آقای نوری، اگر جامعه جهانی با این گروه همکاری هم داشته باشد، وضعیت مردم تغییر نخواهد کرد، زیرا نظام حاکم از گرسنه‌ترین و متعصب‌ترین نظام‌ها در جهان است.

او در ادامه می‌افزاید از نظامی که به‌جای کمک به مردم، چشم به جیب مردم داشته باشد نمی‌توان انتظاری داشت. نوری می‌گوید: «طالبان نان خود را از خانه‌ها جمع می‌کند. از مغازه، خانه و خودروی مردم به‌صورت غیرقانونی مالیات می‌گیرد. در ارائه خدمات هم میان شهروندان تفاوت قائل می‌شود، مثلا یک فرد غیرپشتون قادر نیست از‌طریق صف و قانونی، اما بدون واسطه پاسپورت بگیرد.»

هرچند تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی هم تلاش کردند در حمایت از دیدگاه‌های کرزی، در باره طالبان اظهارنظر کنند، اما محکوم کردن این مصاحبه آن‌قدر گسترده بود که کسی متوجه جریان‌های حامی کرزی و طالبان نشد.

حامد کرزی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تلاش کرد خود را به طالبان نزدیک کند. او روند مصالحه با طالبان را در پیش گرفت، اما برخلاف چراغ سبزهای کرزی، طالبان هیچ‌گاه به فراخوان او لبیک نگفت. او پس از فرار اشرف غنی، با همکاری عبدااله عبدالله و گلبدین حکمت‌یار، مدیریت روند انتقال قدرت به طالبان را بر عهده گرفت و هنوز در افغانستان زندگی می‌کند.