تغییرات اقلیمی ایرانیان را به کوچ اجباری وادار می‌کند

رصدخانه مهاجرت ایران: بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایران آثار بیابان‌زایی را احساس می‌کنند

تغییرات محیط‌ زیستی و بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل، مهاجرت و کوچ‌ اجباری ایرانیان را در پی خواهد داشت. رقیه صمدی، دبیر کارگروه مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی رصدخانه مهاجرت ایران، بر این باور است که در صورت ادامه روند کنونی، در سال‌های آینده نه تنها مهاجرت به شهرهای پرازدحام ایران که مهاجرت به کشورهای دیگر نیز افزایش می‌یابد. او از نقش محیط‌ زیست به عنوان یک عامل مستقل اثرگذار در مهاجرت افراد نام برد که در کنار عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به پدیده مهاجرت در ایران سرعت داده است.

به گفته رقیه صمدی، بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایران آثار بیابان‌زایی را احساس می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۲ میلیون هکتار از اراضی ایران به بیابان تبدیل می‌شوند. علاوه بر آن، بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل‌های مخرب در سال‌های اخیر نیز موجی از جابه‌جایی‌های جمعیت را در پی داشته است.

مردمی که در معرض آسیب بلایای طبیعی‌اند یا خطرهای ناشی از بحران آب آنان را تهدید می‌کند، برای اینکه خود را از آسیب‌ دور نگه دارند، مهاجرت می‌کنند و این اقدام به قول رقیه صمدی، «یک راه‌حل سازگاری» است که به انسان‌ها برای ادامه بقا کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کارگروه مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از رتبه بالای ایران در جابه‌جایی‌های ناشی از بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: «با توجه به آمار جهانی، از کل هفت میلیون جابه‌جایی جدید که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در اثر بلایای طبیعی در جهان ثبت شد، ایران با ۵۰۱ هزار جابه‌جایی جدید رتبه چهارم جهان را داشت.»

او با اشاره به سیل‌ها و زلزله‌های پنج سال گذشته در ایران و آوارگی تعداد زیادی از مردم، این آمار را نشان‌دهنده وضعیت پرخطر کشور خواند.

این مقام عضو رصدخانه مهاجرت ایران در ادامه، به ناامنی‌های غذایی در اثر تغییرات اقلیمی اشاره کرد و افزود: «بیش از ۴۹ درصد جمعیت ایران در حال حاضر، در معرض خطر ناامنی غذایی‌اند.»

به گفته رقیه صمدی، نتیجه جدال عوامل محیطی با معیشت مردم را می‌توان در مهاجرت ساکنان نواحی جنوبی و جنوب شرقی کشور به سمت نواحی شمالی مشاهده کرد.

پیش‌تر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران، نیز از آغاز مهاجرت ساکنان استان‌های جنوب و جنوب شرقی به مناطق شمالی ایران خبر داده و گفته بود که بحران آب در مناطق بیابانی ایران می‌تواند به بروز نزاع‌ها و تنش‌های سیاسی منجر شود.

سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) به‌تازگی در گزارشی، اعلام کرد که تا ۳۰ سال آینده، برخی مناطق جهان از جمله ایران به دلیل گرم‌ شدن زمین قابل سکونت نخواهند بود. این به معنای آن است که بسیاری از مردم مجبور می‌شوند برای ادامه زندگی مهاجرت اقلیمی را انتخاب کنند. مهاجرت اقلیمی نوعی مهاجرت است که در آن افراد به دنبال تغییرات محیط زیستی ناچار می‌شوند با وجود به خطر افتادن رفاه و معیشت خود، سرزمینشان را ترک کنند و به مکان دیگری بروند.