«سلام فرمانده»؛ پرورش کودک سرباز زیر ۱۰ سال برای خامنه‌ای

نماهنگ «سلام فرمانده» در برخی مدارس ایران، پاکستان و هند باز اجرا شده است

علی خامنه‌ای برای بقاء و تداوم نظام جمهوری اسلامی، «کودک سرباز ایدئولوژیک» کم آورده است؛ طرح افزایش فرزند‌آوری، تشکیل «بسیج دانش‌آموزی» و طرح «شجره طیبه صالحین» سه برنامه‌ای است که برای جبران این کمبود اجرای آنها پیش از گذشته مورد توجه خامنه‌ای قرار گرفته است.

ساخت و تبلیغ نماهنگ «سلام فرمانده» و ابلاغ آن به برخی مدارس، یکی از تازه‌ترین برنامه‌های خوشایند رهبر جمهوری اسلامی برای سرباز‌گیری از میان کودکان متولد دهه ۹۰ برای نظام جمهرری اسلامی است که در این روز‌ها خبرساز شده است.

این نماهنگ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هم‌زمان با «نیمه شعبان» در صحن مسجد «جمکران» و با حضور ۳۱۳ کودک متولد دهه ۹۰ به اجرا درآمد.

انتخاب عدد ۳۱۳ به تعداد یاران امام دوازدهم شیعیان در زمان «ظهور» اشاره دارد که به گفته ابوذر روحی، تهیه‌کننده این نماهنگ، هدف از ساخت آن «آشتی بچه‌های انقلابی با انقلاب و نظام» است.

چند روز پس از انتشار عمومی این نماهنگ، شهرداری تهران یکی از حامیان رسمی آن شد و در ۱۲ فروردین ماه این اثر در برج «میلاد» تهران باز اجرا شد.

اجرای این نماهنگ به تدریج سر از برخی مدارس ایران و پاکستان و هند درآورد و فیلم‌های مربوط به این اجراها را حساب‌های کاربری حامی جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌کنند.

سایت «رویداد ۲۴» نیز به تازگی سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد اداره آموزش و پرورش یکی از مناطق تهران به مدارس دولتی دستور داده تا دانش‌آموزان قبل از ورود به کلاس باید این سرود را سر صف هم‌خوانی کنند.

این سایت نوشته است آنچه در مورد این بخشنامه و بخشنامه‌های مشابه مورد انتقاد است، نحوه آموزش باورهای ایدئولوژیک به کودکان است.

«رویداد ۲۴» به طور علنی نوشته است والدین کودکان، «منتقد آموزش سیاسی و ایدئولوژیک» در مدارس هستند و حتی در برخی کشورهای توسعه‌یافته اجازه آموزش‌های مذهبی در سنین خردسالی داده نمی‌شود.

نماهنگ «سلام فرمانده» یکی از تازه‌ترین تلاش‌های عریان و عینی جمهوری اسلامی برای تربیت سربازان ایدئولوژیک برای علی خامنه‌ای و شاید رهبر آینده این نظام ایدئولوژیک باشد.

خواسته‌ای که خامنه‌ای همین هفته گذشته در دیدار با گروهی از معلمان در قالب ضرورت حذف «مطالب غیر کاربردی کتاب‌های درسی» مطرح کرد و چند روز بعد یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش خبر از تغییر محتوای کتاب‌های درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ داد.

خامنه‌ای در اواخر دهه ۸۰ هم در پی علنی شدن مخالفت‌ها با سبک و سیاق زندگی اسلامی مدنظر روحانیون حاکم بر ایران، دستور بازبینی در متون درسی دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی را صادر کرد که این خواسته او در عمل با شکست همراه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش‌های پیدا و پنهان خامنه‌ای برای تغییر الگوی نظام تربیتی و کارآمد کردن متون آن برای مقابله با موج فزاینده تغییرات فکری و اجتماعی در ایران طی سال‌های اخیر با اصرار او بر افزایش جمعیت ایران پیوند مستقیم و معناداری پیدا کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در این سال‌ها بارها خواستار افزایش فرزندآوری در ایران شده است. مقام‌های دولتی هم برای تحقق این خواسته، سیاست‌های تشویقی قابل توجهی به اجرا گذاشته‌اند، اما با وجود این نرخ فرزند‌آوری در ایران چندان مناسب نیست.

اگر نیروی انسانی در هر جامعه‌ای به عنوان موتور توسعه شناخته می‌شود، در نظامی ایدئولوژیکی هم‌چون جمهوری اسلامی جمعیت جوان و بی‌تجربه مهمترین نیروی سرکوب محسوب می‌شود.

برپایه ادعای مجتبی باستان، مسئول سازمان «بسیج دانش آموزی» در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار دانش آموز عضو این نهاد شبه‌نظامی هستند، رقمی اغراق‌ آمیز که به نظر می‌رسد با واقعیت‌های جامعه ایران چندان هم‌خوانی ندارد.

فارغ از درستی این آمار و اغراق‌ها درباره آن، آنچه که اهمیت دارد تلاش روزافزون جمهوری اسلامی برای پرورش ایدئولوژیک کودکان در مدارس، پایگاه‌های بسیج، مساجد و مدارس دینی است.

به استناد بسیاری از فیلم‌ها و تصاویر و گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر از مانور‌ها، رژه‌ها و برنامه‌های سازمان بسیج منتشر شده، کودکانی دیده می‌شوند که میانگین سنی آنها شاید به سختی به ۱۶ سال برسد که از نظر قوانین بین‌المللی همگی آنها کودک محسوب می‌شوند.

جمهوری اسلامی از این کودکان به مراتب سهل‌تر از هر نیروی دیگر می‌تواند در امر سرکوب‌های خون‌بار بهره ببرد، همان‌طور که در تصاویر بی‌شماری که از سرکوب‌ها در ایران منتشر شده، تصاویر این کودکان به وضوح قابل مشاهده است.

پایگاه‌های بسیج در حال حاضر به عنوان مهمترین محل جذب و پرورش این کودکان در قالب طرح «شجره طیبه صالحین» است. در این طرح کودکان تحت آموزش‌های خاص ایدئولوژیکی قرار می‌گیرند که متون این آموزش‌ها پیش‌تر با همکاری حوزه‌های علمیه و برخی دیگر از نهاد‌های حاکمیتی تهیه و برای اجرا به این پایگاه‌ها ابلاغ شده است.

تربیت ایدئولوژیک کودک سرباز برای کشته شدن به نام «شهادت» و کشتن به نام «هلاکت» از مهمترین برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی طی چهار دهه حکمرانی بر ایران است که هر روز میانگین سنی افراد شرکت کننده در این برنامه کمتر و کمتر می‌شود به طوری که در نماهنگ «سلام فرمانده» این میانگین به کمتر از ۱۰ سال رسیده است.