هیات عالی‌رتبه بایدن برای دلجویی راهی امارات متحده عربی شد

کامالا هریس به همراه وزرای خارجه و دفاع آمریکا و رییس سیا راهی امارات شد

 هریس (چپ-۲) به همراه آستین(چپ-۱) و آنتونی بلینکن (راست-۲) را هی امارات شد-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در اقدامی که دلجویی از امارات متحده عربی توصیف شده است، کامالا هریس، معاون خود را در راس هیاتی عالی‌رتبه به این کشور اعزام کرد تا درگذشت شیخ خلیفه بن زاید را تسلیت بگوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط دولت بایدن با دو کشور عربی متحد آمریکا یعنی امارات متحده عربی و عربستان سعودی به اندازه دولت دونالد ترامپ گرم و صمیمانه نبوده است. این سردی روابط موجب شد که بایدن که پس از یک سال و نیم از امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت کمک خواست، با پاسخ منفی آنها مواجه شود. دولت بایدن در تلاش است برای جبران پیامدهای ناشی از تحریم انرژی روسیه پس از حمله به اوکراین که به ویژه در افزایش قیمت بنزین در پمپ‌بنزین‌های آمریکا نمایان است، تولید‌کنندگان نفت را به افزایش تولید ترغیب کند.
 به نظر می‌رسد هیات عالی‌رتبه‌ دولت بایدن که روز دوشنبه وارد امارات متحده عربی می‌شود، هدف بهبود روابط واشینگتن و ابوظبی را دنبال کند.

در این سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و ویلیام برنز، رییس سی‌آی‌ای و همچنین جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی، معاون بایدن را همراهی می‌کنند.

سفر هیات بلند‌پایه‌ای در این سطح به کشور ۱۰ میلیون نفری امارات متحده عربی، اهمیت استراتژیک این کشور برای ایالات‌متحده آمریکا را نشان می‌دهد. امارات متحده عربی پیش‌تر از بسیاری از سیاست‌های دولت بایدن در منطقه شامل خروج از افغانستان، تعلیق قرارداد فروش جنگنده‌های اف‌-۳۵ و خارج کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی انتقاد کرده بود.

شیخ خلیفه بن زاید، رییس‌دولت پیشین امارات متحده عربی روز جمعه در سن ۷۳ سالگی درگذشت. وزیر امور دولت امارات متحده عربی به مناسبت درگذشت شیخ خلیفه ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرده است.

به گزارش العربیه، جو بایدن ضمن تسلیت گفتن درگذشت شیخ خلیفه، معرفی شیخ محمد بن زاید به عنوان رییس‌دولت امارات متحده عربی که روز شنبه اعلام شد را تبریک گفت. او بر عزم واشینگتن برای تقویت روابط دوجانبه و مشارکت استراتژیک با ابوظبی در سال‌های پیش رو تاکید کرد.

شیخ محمد بن زاید از سال ۲۰۱۴ پس از اینکه شیخ خلیفه بن زاید سکته کرد، اداره بسیاری از امور را بر عهده داشت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است : «امارات متحده عربی شریک ضروری آمریکا است. می‌خواهیم با شیخ محمد برای تقویت ریشه‌های روابط مستحکم بین دو کشور و مردممان همکاری کنیم.»

بیشتر از جهان