کشف صخره‌ای عجیب به شکل یک دروازه در مریخ

محققان همچنان در حال پژوهش برای مشخص کردن دقیق چگونگی ایجاد زلزله و انتشار آن روی مریخ‌اند

این صخره زمانی کشف شد که مریخ‌نورد در حال بالا رفتن از کوه شارپ بود - NASA

مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا از یک صخره در مریخ تصویری عجیب گرفته که شبیه یک دروازه کنده‌کاری‌شده در سیاره سرخ است. مسئله‌ای که به تئوری‌های توطئه [مرتبط با] بیگانگان فضایی دامن زده است.

در حالی که ناسا هنوز درباره این تصویر که دوربین «مست کم» (Mastcam) این مریخ‌نورد آن را ثبت کرده، اظهار نظری نکرده، شکل این سنگ عجیب ممکن است در نتیجه شکستن ناشی از تنش‌های [واردشده به] بافت طبیعی سنگ، احتمالا در اثر فعالیت‌های زلزله‌ای ایجاد شده باشد.

تصاویری که فرودگر اینسایت (Insight) ناسا ثبت‌ کرد، نشان می‌دهد که سیاره سرخ لرزه‌هایی را متحمل می‌شود؛ از جمله مریخ‌لرزه‌ای که اخیرا شناسایی شد و بزرگ‌ترین زلزله‌ای به شمار می‌رفت که تاکنون روی این سیاره مشاهده شده بود.

با این حال محققان همچنان در حال پژوهش برای مشخص کردن دقیق چگونگی ایجاد زلزله و انتشار آن روی مریخ‌اند.

شکل این صخره شبیه به دروازه که کیوریاسیتی در ساختار ژئولوژیک معروف به «گرینهی پدیمنت» (Greenheugh Pediment) کشف کرد، ممکن است در اثر چنین لرزه‌هایی ایجاد شده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این صخره زمانی کشف شد که مریخ‌نورد در حال بالا رفتن از کوه شارپ بود- کوهی که در حدود ۵.۵ کیلومتر بالاتر از بستر دهانه گیل قرار دارد؛ جایی که کیوریاسیتی در ماه اوت ۲۰۱۲ در آن فرود آمد.

هنگامی که کیوریاسیتی در حال عبور از پستی و بلندی‌ها بود، مهندسان این برنامه فضایی در ماه مارس شاهد آن بودند که مسیر پیش رو پر از صخره‌های سخت ماسه‌سنگی است که در اثر باد تیز شده‌اند. مسئله‌ای که به گفته دانشمندان، ممکن است به افزایش سایش چرخ‌های مریخ‌نورد منجر شود. 

دانشمندان قصد دارند از [عبور مریخ‌نورد از] چنین مسیرهایی که به دلیل ظاهر فلس‌مانندشان به نام «پشت تمساح» مشهور شده‌اند، اجتناب کنند.

فرودگر اینسایت ناسا بزرگ‌ترین مریخ‌لرزه تاکنون را شناسایی کرد. در روز چهارم ماه مه، لرزه‌نگار بسیار حساس اینسایت زلزله‌ای با شدت پنج ثبت کرد و به فهرست یک هزار و  ۳۰۰ تایی زلزله‌های شناسایی‌شده خود از زمان فرود در ماه نوامبر ۲۰۱۸ افزود.

NASA JPL (@NASAJPL) May 9, 2022

مگان لین، مدیر پروژه کیوریاسیتی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در ایالات متحده، ماه گذشته گفت: «از تصاویر کیوریاسیتی معلوم بود که این برای چرخ‌های ما خوب نیست. مریخ‌نورد با سرعتی آهسته پیش می‌رفت و ما نمی‌توانستیم بهترین حالت هدایت مریخ‌نورد را اجرا کنیم.»

در عین حال، این نخستین باری نیست که چنین شکل‌های عجیب صخره‌ای در منظومه شمسی مشاهده می‌شود. ماه‌نورد یوتو ۲ چین سال گذشته یک شکل عجیب شبیه به مکعب در ماه کشف کرد که با داشتن سقفی مسطح، به طرز عجیبی متقارن به نظر می‌رسید.

اوه! ما خبر جدیدی از  یوتو ۲ درباره سمت تاریک ماه داریم. خبرهایی از جمله تصویری از یک شکل مکعبی در شمال افق در فاصله ۸۰ متری ماه‌نورد در دهانه فون کارمان. این شکل که به نام «神秘小屋» (خانه اسرارآمیز) شناخته می‌شود، [ماه‌نورد] دو سه روز آینده ماه را صرف نزدیک‌تر شدن به آن می‌کند تا آن را بررسی کند.

 Andrew Jones (@AJ_FI) December 3, 2021

محققان برنامه «اور اسپیس» مرتبط با سازمان ملی فضایی چین «سی‌ان‌اس‌ای» (CNSA) به شوخی این مسئله را عنوان می‌کردند که این شیء ممکن است کلبه بیگانگان فضایی باشد.

مدتی پس از آن، هنگامی که ماه‌نورد در اوایل سال جاری به این سازه نزدیک‌تر شد، تصاویر جدید نشان داد که این شیء در واقع یک سنگ کوچک موج‌دار و ناصاف است که بر لبه یک دهانه قرار گرفته است.

اوه، این فوق‌العاده است. کم مانده اشکم در بیاید. اور اسپیس خبر جدیدی درباره «کلبه اسرارآمیز» منتشر کرد و این خیلی ناامید کننده و تاثیرگذار است. این فقط یک سنگ کوچک بر لبه دهانه‌ای است که آن‌ها اکنون آن را به دلیل شکل ظاهری‌اش «خرگوش یشمی» می‌نامند.

 اندرو جونز @AJ_FI

تیم یوتو ۲ این صخره را به دلیل شکل آن «خرگوش یشمی» نام گذاشت.

بسیاری برای [توضیح دلیل وجود] این قبیل صخره‌ها توضیح‌های ماورایی دارند؛ اما مایکل شرمر، مورخ آمریکایی علم و بنیان‌گذار مجله اسکپتیک، این رفتار را «الگومندی» (patternicity) یا تمایل به یافتن الگوهای معنادار در علائم بی‌معنا می‌نامد.

© The Independent

بیشتر از علوم