سود فصلی شرکت آرامکو رکورد شکست

شرکت نفت عربستان سعودی از افزایش ۸۲درصدی سود خود در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ خبر داد 

آرامکو در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان سود فصلی خود از زمان عرضه اولیه عمومی در بازار بورس رسید- FAYEZ NURELDINE/ AFP

سود شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو، با افزایش ۸۲درصدی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ از میانه پیش‌بینی‌های تحلیلگران فراتر رفت و به بالاترین میزان سود فصلی این شرکت از زمان عرضه اولیه عمومی سهام ان در بازار بورس (دسامبر ۲۰۱۹) رسید. 

درحالی‌که براساس اطلاعات بازار بورس، درآمد آرامکو تقریبا دو برابر و حدود ۴۶۷میلیارد ریال سعودی شده، این «سودآورترین شرکت نفتی جهان»، روز یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، اعلام کرد که سود سه‌ماهه آن به ۱۴۸ میلیارد ریال سعودی (۴۰میلیارد دلار) رسیده است.

این رقم در مقایسه با ۱۲۱میلیارد ریال سعودی سود آاین شرکت در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی،  و ۸۱میلیارد ریال سعودی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱، ااز افزایشی چشمگیر خبر می‌دهد.

شرکت نفت عربستان سعودی اعلام کرد که این نتایج خوب مالی، «در درجه اول، ناشی از افزایش قیمت نفت خام و حجم فروش» و همچنین «افزایش حاشیه سود صنایع پایین‌دستی (شامل پالایش)» بوده است.

آرامکو علاوه‌بر این، اعلام کرد سود سهام سه‌ماهه قابل پرداخت به سهامداران را که پیش‌تر ۱۸.۸میلیارد دلار بود، در همین میزان ثابت نگه‌داشته و با افزایش سرمایه و صدور یک سهم اضافی به‌ازای هر ده سهم (با ارزش کل ۴میلیارد دلار) برای آن‌ها موافقت کرده است.

ازسوی دیگر، هزینه‌های سرمایه‌ای آرامکو در طول این فصل همچون سه‌ماهه قبل از آن، ۷.۶ میلیارد دلار بود، اما این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا حدود میانه دهه جاری، این هزینه‌ها را در راستای پشتیبانی از راهبرد بلندمدت خود، بیش از پیش افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، در توضیح آمارهای سه‌ماهه نخست این شرکت گفت: «با وجود پس‌زمینه افزایش نوسان‌ها در بازارهای جهانی، تمرکز ما همچنان بر کمک به برآوردن تقاضای جهانی برای انرژی قابل اتکا، مقرون به‌صرفه و  پایدارتر از پیش است.»

او افزود: «در طول سه‌ماهه نخست، توسعه راهبردی [صنایع] پایین‌دستی ما هم در آسیا و هم در اروپا گسترده‌تر شد و ما همچنان به ایجاد فرصت‌های مکمل اهدافمان برای رشد و توسعه، ادامه می‌دهیم.»

آرامکو در کنار نتایج مالی قدرتمند، به‌تازگی در کسب عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان، با شرکت فناوری اپل که درحال حاضر تحت فشار تورم فزاینده قرار گرفته، در رقابت بوده است. 

گزارش میزان سود شرکت آرامکو، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در حال حاضر، تنها ۴ روز پس از آن اعلام می‌شود که این شرکت با پیشی‌گرفتن از شرکت عظیم فناوری اپل، در جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان قرار گرفت.

ارزش کل سهام  آرامکو در ۱۱ ماه مه (۲۱ اردیبهشت) به رکورد ۲.۴۳تریلیون دلار رسید که حدود ۶۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل سهام شرکت اپل بالاتر بود. ارزش کل بازار اپل نیز با کاهش ۱۸درصدی در سال جاری به ۲.۳۷تریلیون دلار سقوط کرده است. 

شرکت خدمات مالی آمریکایی «فیچ ریتینگز» (Fitch Ratings)، یکی از بزرگ‌ترین موسسات رتبه‌بندی اعتباری، تیز در سال جاری جایگاه آرامکو را بالاتر از وضعیت پایدار اعلام کرد و آن را از لحاظ اعتباری ذیل گروه +aa  قرار داد.

بیشتر از اقتصاد