کاشت گیاه در خاک ماه برای نخستین‌بار

دانشمندان امیدوارند بتوانند در ماموریت‌های فضایی آینده به ماه، در خاک آن گیاه کاشته و پرورش دهند

برای نخستین‌بار گیاه کاشته شده در خاک ماه با موفقیت جوانه زده و رشد کرد- Tyler Jones, UF/IFAS/Handout via REUTERS

دانشمندان برای نخستین‌بار گیاهی را در خاکی که در ماموریت‌های فضایی ناسا از ماه جمع‌آوری شده بود، در یک آزمایشگاه کاشته و پرورش دادند. این اقدام برای نخستین‌بار در تاریخ صورت گرفته و نقطه عطفی در اکتشافات فضایی به شمار می‌آید.

تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه فلوریدا برای کاشت گیاهی به نام «رشادی گوش‌موشی» در خاک ماه، نشان داد که گیاهان می‌توانند با موفقیت در خاک ماه جوانه زده و رشد کنند. این آزمایش که در زمین انجام شد، دانشمندان را امیدوار کرد بتوانند در ماموریت‌های فضایی آینده به ماه، این گیاه را در خاک آنجا رشد دهند.  

سایت خبری ساینس دیلی با انتشار این خبر به نقل از راب فرل، یکی از محققان این پژوهش نوشت: «برای ماموریت‌های فضایی طولانی‌تر در آینده، ممکن است از ماه به عنوان مرکز یا سکوی پرتاب استفاده کنیم. این امر از آن جهت که اگر بخواهیم از خاکی که قبلا از ماه جمع ‌آوری شده، برای رشد گیاهان استفاده کنیم، منطقی به نظر می‌رسد.» این خاک توسط ناسا برای انجام این آزمایش در اختیار محققان قرار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود سه سال قبل نیز سازمان فضایی دولتی چین اعلام کرد که سفینه چانگه۵ این کشور حدود دو کیلوگرم سنگ و نمونه‌هایی دیگر را از ماه به زمین آورده است. پیش از آن، فضانوردان سفینه آپولوی آمریکا، صدها کیلوگرم سنگ از ماه به زمین آورده بودند.

آنا لیزا پال، از دیگر محققان این پژوهش نیز ضمن ابزار شگفت‌زدگی از نتایج آزمایش‌های صورت گرفته، گفت: «ما چنین چیزی را پیش‌بینی نکرده بودیم. این تحقیقات به ما نشان که خاک‌های ماه، هورمون‌ها و سیگنال‌های مربوط به جوانه زنی گیاهان را قطع نمی‌کنند.» او افزود: «نمونه‌های خاکی که از ماه به زمین آورده شد، نشان داد آنها از اجزای ناشناخته‌ای که به حیات زمین آسیب برسانند نیستند.»

در عین حال محققان این پژوهش اعلام کردند تفاوت‌هایی میان گیاهانی که در خاک ماه با گیاهانی که در خاک‌های دیگر رشد کرده بودند، مشاهده شده است. میزان و سرعت رشد و همچنین اندازه متفاوت گیاهانی که در خاک ماه رشد کردند، از جمله تفاوت‌هایی بود که در تحقیقات انجام شده عنوان شده است. 

با این حال آنا لیزا پال، این تفاوت‌ها را به طور عمده نشانه‌های فیزیکی پژوهش عنوان کرده و گفته مسئله اصلی آن است گیاهان باید برای مقابله با ساختار شیمیایی و ساختاری سنگ سنگی ماه اصلاح شوند.

استفان الاردو، محقق دیگری که در این مطالعه حضور داشته، عنوان کرده که رشد گیاهان در خاک ماه، ممکن است خود ماه را نیز تغییر دهد. این تحقیقات زمانی انجام شده که به طور همزمان برنامه آرتمیس ناسا با هدف فرستادن انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ دنبال می‌شود.

حدود چهار سال قبل، دانشمندان تکنیک جدیدی طراحی کردند که بر اساس آن می‌توانستند اطلاعات جدیدی از ماه به دست آورند. یکی از ابعاد این تکنیک آن بود که با فراهم کردن امکانِ یافتن مواد مهم در خاک ماه، به فضانوردان آینده این امید را بدهد که بتوانند در یک پایگاه در سطح ماه زندگی کنند. 

بیشتر از علوم