جوزپ بورل: راه احیای برجام باز شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید نتایج سفر انریکه مورا به تهران مثبت بود

بورل پیش‌تر گفته بود که به‌دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران است‌ـ FRANÇOIS WALSCHAERTS/ AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «سفر انریکه مورا به تهران به اندازه کافی مثبت بود و اکنون راه ازسرگیری مذاکرات باز است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ۲۰ اسفند سال گذشته از توقف مذاکرات وین به دلیل «عوامل خارجی» خبر داده بود، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در حاشیه نشست گروه هفت، در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکرات به بن‌بست رسیده بود اما حالا بن‌بست رفع شده و دورنمای رسیدن به توافق خوب وجود دارد.» جوزپ بورل نتیجه مثبت سفر انریکه مورا به تهران را «بیش‌ از حد انتظار» توصیف کرد اما در عین‌ حال، گفت اختلاف‌های باقی‌مانده مذاکرات هسته‌ای یک‌شبه حل نمی‌شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، نیز به فایننشال تایمز گفته بود که به‌دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، ۲۰ اردیبهشت به تهران رفت تا با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کند.

هم‌زمان با سفر انریکه مورا به تهران، برخی منابع خبری اعلام کردند او مأموریت دارد ایران متقاعد کند که توافق را بدون حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی بپذیرد.

با این حال، پس از بازگشت او به بروکسل، حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی بار دیگر ادعای در دسترس بودن «توافق خوب» را مشروط به «تصمیم سیاسی» ایالات‌ متحده آمریکا دانست و نوشت: «در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌و‌گوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.» به گفته امیرعبداللهیان، تماس‌ها همچنان ادامه دارد.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین، در اسفند ۱۴۰۰ پس از اعلام شرط‌های روسیه متوقف شد. حکومت ایران دستیابی به توافق هسته‌ای را به خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا مشروط کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که مقام‌های غربی امید به احیای برجام «تا حد زیادی» از دست داده‌اند و اکنون مجبورند به راه‌های جایگزین برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران فکر کنند.

انریکه مورا و هیئت همراه او پس از بازگشت از تهران، چند ساعت در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شدند. خبرگزاری دولتی ایرنا در واکنش به این خبر، بدون ارائه مدرکی، ادعای دست داشتن اسرائیل در این ماجرا را مطرح کرد و نوشت: «لابی صهیونیستی قصد مانع‌تراشی در روند گفت‌وگوها را دارد.»