بازداشت موقت انریکه مورا در مسیر بازگشت از تهران

به گفته مورا، او در تهران با اشاره به لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی، خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شد

مورا برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره اختلاف‌های باقی‌مانده برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین، به ایران رفته بود‌ـ JOE KLAMAR/ AFP

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، از بازداشت موقت به‌دست پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت هنگام بازگشت از تهران به بروکسل خبر داد.

مورا که از سه‌شنبه‌ شب برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره اختلاف‌های باقی‌مانده برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین، به ایران رفته بود، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌‌ماه، در حساب توییتر خود نوشت: «در مسیر بازگشت از تهران به بروکسل، پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بازداشتم کرد. بدون هیچ‌گونه توضیحی. یک مقام اتحادیه اروپا در ماموریتی رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و گوشی‌های تلفنم را گرفتند.»

او حدود ۴۰ دقیقه پس از آن، در توییتی از آزادی خود و همکارانش، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد در وین و رئیس گروه ویژه ایران در بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر داد و نوشت که در مدت بازداشت آن‌ها را جدا از یکدیگر نگه داشته‌ بودند.

هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در ادامه توییتش نوشت که پلیس آلمان از ارائه هرگونه توضیحی درمورد این بازداشت که نقض «پیمان وین درباره روابط سیاسی» به نظر می‌رسد، خودداری کرده است.

براساس «پیمان وین درباره روابط سیاسی»، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی از مصونیت برخوردارند و حین ماموریت‌ها و سفرهای کاری نباید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند یا بازداشت و زندانی شوند.

انریکه مورا از سه‌شنبه‌ شب، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، به تهران رفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس‌ از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین، هرچند که طرف‌‌ها از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، دو ماه است که این مذاکرات به‌دلیل برخی اختلاف‌های باقی‌مانده متوقف مانده است و حتی بسیاری از ناظران از بن‌بست گفت‌وگوها سخن می‌گویند.

هدف مورا از سفر به تهران، تلاش‌ برای حل اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام و خروج مذاکرات وین از بن‌بست بود. او در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد و پنجشنبه‌ شب راهی بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد.

 هیچ‌یک از طرف‌ها اطلاعاتی درمورد مسائل و گفت‌وگوهای مطرح‌شده در دیدارهای مورا و باقری منتشر نکرده‌اند، اما مورا در توییت دیگری نوشت: «در تهران لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم.»

احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، شش سال پیش در ایران بازداشت و در دادگاه انقلاب به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد. او شش‌ سال گذشته را در زندان به‌ سر برده است و ۱۴ اردیبهشت‌ماه، هم‌زمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، اعلام شد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت اجرا می‌شود.

تصمیم حکومت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، با واکنش‌های گسترده بسیاری از مقام‌های دولت‌های خارجی، نهادهای مدافع حقوق بشر و حتی زندانیان سیاسی و کاربران رسانه‌های اجتماعی همراه شده است. فرهاد میثمی و هوشنگ رضایی از چند روز پیش در حمایت از احمدرضا جلالی در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند. کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز چهارشنبه‌ شب، با راه‌اندازی کارزاری مجازی با هشتگ «جان‌‌ــ سپر‌ــ‌جان»، از زندانیانی که در اعتراض به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتصاب غذا کرده‌اند، حمایت کردند.