سرکوب زنان در دولت طالبان؛ شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار کرد

کارشناسان سازمان ملل: طالبان هیچ قصدی برای احترام، ترویج یا حمایت از حقوق زنان ندارند

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر و زنان در افغانستان، پشت درهای بسته برگزار شد- JEWEL SAMAD/ AFP

 

بر اساس گزارش روز جمعه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، یک نشست اضطراری در مورد وضعیت زنان در افغانستان‌، پشت درهای بسته برگزار کرد. در این نشست، اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره یک سازوکار موثر برای مبارزه با محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان در افغانستان، بحث کردند.

پس از آن‌که طالبان محدودیت‌هایی شدید به منظور سرکوب زنان در افغانستان وضع کرد، نروژ که کشور ناظر بر وضعیت افغانستان در سازمان ملل است، از شورای امنیت این سازمان درخواست کرد تا نشستی برای بررسی وضعیت زنان و نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان برگزار کند. نمایندگی نروژ در سازمان ملل در بیانیه‌ای که قبل از نشست به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد، نوشت: «ما نگران نقض مداوم حقوق بشر برای زنان و دختران در افغانستانیم. سیاست‌های طالبان به جای پرداختن به بحران اقتصادی، بر سرکوب زنان و دختران متمرکز است.» کشور نروژ، نقض حقوق بشر و زنان در افغانستان را به ضرر صلح و ثبات در این کشور خواند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل، این نشست را روز پنجشنبه با ‌عنوان یک نشست رایزنی اضطراری، پشت درهای بسته برگزار کرد. باربارا وودوارد‌، سفیر بریتانیا در سازمان ملل که در این نشست حضور داشت، به خبرنگاران گفت اعضای شورا در مورد فعالیت‌های ماموریت سیاسی سازمان ملل در افغانستان با تمرکز بر وضعیت زنان و دختران، بحث کردند. او گفت: «امیدوارم به‌زودی بتوانیم دستاورد این نشست را ارائه کنیم، چیزی که بیانگر توافق جمعی و نگرانی ما در مورد تحول‌های‌ اخیر (در زمینه حقوق زنان در افغانستان) باشد.» وودوارد همچنین گفت قبل از تسلط طالبان، ۳.۶ میلیون دختر در افغانستان به مدرسه می‌رفتند، یک چهارم کرسی‌های مجلس در اختیار زنان بود و زنان ۲۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دادند و «اکنون طالبان به‌دنبال حذف همه این‌ها است».

طالبان، پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، بلافاصله زنان و دختران را هدف گرفتند. این گروه در نخستین اقدام، کار، فعالیت سیاسی، آموزش، ورزش و فعالیت هنری زنان را ممنوع کردند. با وجود همه فشارهای جامعه جهانی، طالبان حاضر نشدند مدارس دخترانه را به روی دانش آموزان بالاتر از کلاس ششم بگشایند. اخیرا نیز زنان افغانستان را به پوشیدن برقع یا چادر بلند سیاه با روبند وادار کردند. بر اساس گزارش‌های اخیر در شهرهای مختلف افغانستان ازجمله هرات، طالبان حتی استفاده از پارک‌های عمومی را برای زنان ممنوع کرده‌اند و به خانواده‌ها اجازه استفاده از سالن‌های غذاخوری مشترک در رستوران‌ها را نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعمال محدودیت‌های بیشتر برای زنان، واکنش‌های شدید فعالان زن در افغانستان را در پی داشته است. این فعالان، از سازمان ملل و جامعه جهانی خواستار پیگیری رفتارهای این گروه با زنان شده‌اند و انتظار دارند که جامعه جهانی از اهرم‌های فشار موثر درخصوص طالبان استفاده کند.

نمایندگان کشورهای ایرلند و مکزیک که روسای مشترک گروه کارشناسان غیررسمی سازمان ملل در امور زنان، صلح و امنیت‌اند، روز پنجشنبه، نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند و تصمیم‌های اخیر طالبان در مورد زنان را «وحشتناک» خواندند. این نمایندگان گفتند: «طالبان هیچ قصدی برای ترویج، احترام یا حمایت از حقوق زنان و دختران ندارند و به تعهدهای زیادی که در ماه‌های اخیر در قبال زنان افغان به جامعه جهانی دادند، عمل نمی‌کنند.»

به باور این کارشناسان، تصمیم‌های اخیر طالبان نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کامل آنان به پیام صریح شورای امنیت سازمان ملل در مورد نقش کامل و معنادار زنان در همه بخش‌های زندگی عمومی و سیاسی در افغانستان است.

جرالدین برن ناسون، سفیر ایرلند در سازمان ملل متحد، پیش از برگزاری نشست روز پنجشنبه، به خبرنگاران گفت که زنان و دختران در افغانستان «اکنون با برخی از سخت‌ترین محدودیت‌های تصورنشدنی روبرو شده‌اند» و جامعه بین‌المللی و شورای امنیت «مسئولیت اخلاقی برای اقدام» و محکوم کردن سیاست‌های طالبان دارد.