فرانسه: برای آزادی شهروندان خود در ایران «بسیج کامل» شده‌ایم

پاریس «دستگیری بی‌دلیل» دو شهروند خود را محکوم کرد

وزارت خارجه فرانسه گفت سفیر این کشور در تهران کوشیده است دسترسی کنسولی به زوج دستگیرشده را فراهم کند-Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه از دستگیری دو شهروند فرانسوی در ایران خبر داد و گفت مقام‌های این کشور برای آزادی آن‌ها «بسیج کامل» شده‌اند.

اتحادیه کارگری موسوم به «نیروی کارگران»، روز پنجشنبه گفت این دو نفر، سیسیل کولر و شریک زندگی او، از مقام‌های اتحادیه معلمان‌‌اند. این اتحادیه گفت این دو نفر به‌عنوان گردشگر برای تعطیلات عید پاک به ایران رفته بودند.

وزارت خارجه فرانسه گفت سفیر این کشور در تهران کوشیده است دسترسی کنسولی به زوج دستگیرشده را فراهم کند و کاردار ایران در سفارت این کشور در فرانسه نیز برای توضیح فراخوانده شده است. وزارتخانه نگفت به این زوج چه اتهامی زده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فرانسه گفت این «دستگیری بی‌دلیل را محکوم می‌کند» و «خواهان آزادی فوری» این دو شهروند فرانسه است.

یک شهروند فرانسوی دیگر به نام بنجامین بریر نیز در ایران زندانی است و در ماه ژانویه به بیش از هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم شد. جرم او این بود که در سال ۲۰۲۰ با پهپاد از «مناطق ممنوعه» عکس گرفت. آقای بریر گفت مشغول گردشگری در شمال ایران بود.

وکلای بریر حکومت ایران را متهم به سیاست گروگان‌گیری می‌کنند و گفتند این حکومت می‌خواهد از او به‌عنوان «مهره‌ای» در مذاکرات دیپلماتیک بر سر برجام استفاده کند.

در همان ماه ژانویه بود که مقام‌های قضایی ایران دستور زندانی کردن مجدد دیگر شهروند فرانسوی، فریبا عادلخواه، را دادند. این چهره دانشگاهی ایرانی‌تبار در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد و مدتی بود که به او اجازه داده بودند بخشی از حکم پنج‌ساله زندان خود را در حصر خانگی بگذارند. او را  به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم کردند.