واکسن کرونا؛ بی‌خطر برای زنان باردار، موثر در کاهش احتمال مرده‌زایی

این ویروس با افزایش احتمال مرده‌زایی و زایمان زودرس نیز ارتباط دارد

تقریبا تمام زنان باردار بستری شده برای درمان کووید واکسن نزده‌اند-
Raul ARBOLEDA / AFP

طبق نتایج تحقیق تازه‌ای، تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ به زنان باردار  بی‌خطر است و حتی می‌تواند خطر مرده‌زایی را کاهش دهد.

محققان دانشگاه سنت‌جرج لندن و دانشکده سلطنتی زنان و زایمان، داده‌هایی را از پژوهش‌ها و آزمایش‌هایی با شرکت ۱۱۵ هزار زن باردار واکسن‌زده در کنار هم قرار دادند.

طبق یافته‌های آنان، زنان باردار- که ابتلای شدید آنان به کووید-۱۹ محتمل‌تر است - اگر واکسن بزنند، خطر مرده‌زایی‌شان ۱۵ درصد کمتر می‌شود.

اسما خلیل، استاد زنان، زایمان و طب زایمان جنین در بیمارستان سنت‌جرج لندن واقع در شهر لندن، در مصاحبه با گاردین گفت: «می‌خواستیم ببینیم واکسن برای زنان باردار خطری دارد یا نه.»

«بی‌خطر است، اما نکته غافلگیرکننده و خبر خوب این است که میزان مرده‌زایی را نیز کاهش می‌دهد.»

او افزود، «تاکنون بیشتر یافته‌ها در زمینه تزریق واکسن در دوره بارداری مربوط به حفظ سلامت خود زن باردار در برابر ابتلا به کووید بوده است. حالا شواهدی در دست داریم که واکسن از بچه هم محافظت می‌کند.»

۱۱۷ هزار و ۵۵۲ زنی که در این تحقیق شرکت داشتند، پیش‌تر واکسن فایزر و مدرنا تزریق کرده بودند و هیچ نشانه‌ای از افزایش خطر سقط‌ جنین، زایمان زودرس، یا سایر مشکلات بارداری در آنان مشاهده نشد.

در ماه دسامبر، پس از آنکه تحقیقات نشان داد که احتمال بیماری شدید زنان بادار در اثر ویروس کرونا بیشتر است،  دولت این زنان را جزو گروه‌های در اولویت تزریق واکسن قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویروس با افزایش احتمال مرده‌زایی و زایمان زودرس نیز ارتباط دارد.

در حال حاضر، تقریبا تمام زنان باردار بستری شده برای درمان کووید در بیمارستان‌های بریتانیا، واکسن نزده‌اند.

میزان تزریق واکسن زنان باردار از ۲۲.۷ درصد در اوت به ۵۳.۷ درصد در دسامبر افزایش یافت، اما همچنان از رده‌های سنی مشابه‌شان در کل جمعیت کم‌تر است.

خلیل افزود: «بهترین راه محافظت از زن باردار و بچه، تزریق واکسن کرونا است. حتی اگر زن بارداری فکر می‌کند ابتلا به کرونا مشکلی برای او ایجاد نمی‌کند و بیماری خفیفی است، [واکسن زدن] برای بچه‌اش مزیت بالقوه‌ای دارد.

ادوارد موریس، رئیس دانشکده سلطنتی زنان و زایمان، گفت: «می‌دانیم که زنان به علت نگرانی از تاثیر واکسن روی بچه، در مورد تزریق آن مردد بوده‌اند.»

«اما اکنون طبق شواهد موثقی که داریم واکسن خطر پیامدهای نامطلوب را افزایش نمی‌دهد و بهترین راه برای حفاظت از مادر و بچه است.»

« به همه زنان آبستن توصیه می‌کنیم واکسن اصلی و یادآوری کووید-۱۹ را تزریق کنند. کووید-۱۹ هنوز شایع است و اگر زنان باردار به آن مبتلا شوند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری حاد قرار دارند.»

© The Independent