برخلاف دیدگاه وزیر خارجه آمریکا، وضعیت در افغانستان بدتر شده است

جنگ در افغانستان نه تنها تمام نشد که دوباره آغاز شده است

سیاست‌های افراطی و ضدزن طالبان، مخالفت‌های زیادی را در افغانستان ایجاد می‌کند-WAKIL KOHSAR / AFP

بر خلاف اظهارات وزیر خارجه آمریکا که جنگ را در افغانستان تمام‌شده خواند، درگیری در این کشور همچنان با شدت جریان دارد و گسترش آن نیز محتمل است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چندی پیش گفته بود که شاید خنده‌دار به نظر برسد اما آرامش نسبی و ثبات بیشتری در افغانستان شکل گرفته است. این اظهارات بلینکن البته قبل از فرمان حجاب اجباری طالبان برای زنان بیان شده بود.

وال استریت ژورنال در مطلب تازه‌ای به قلم سردبیر این روزنامه که روز سه‌شنبه، دهم مه، منتشر شد، از اظهارات وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد. وال استریت نوشت: «درست است که جنگ داخلی در افغانستان پس از تسلیم شدن جو بایدن به طالبان تمام شد، اما این اظهارات برای کسانی که در افغانستان گیر افتاده‌اند، دلسردکننده است.»

بلینکن در آخرین حضور خود در کنگره آمریکا، تصدیق کرد که ۱۲۶ آمریکایی هنوز در افغانستان گیر کرده‌اند و ۳۷ تن از آنان درجست‌وجوی راهی برای خروج از این کشورند. او افزود که وزارت خارجه آمریکا در تلاش است زمینه خروج این افراد را فراهم کند.

در همین حال، بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، از آخر اوت گذشته به ۶۰۰ شهروند آمریکا کمک شده است تا از افغانستان خارج شوند. وزارت خارجه ایالات متحده افزود که آمریکا از هر شهروند این کشور که خواهان خروج از افغانستان باشد، حمایت خواهد کرد. با این حال به گفته وال استریت، رویکرد دولت آمریکا باعث شد تا جان هزاران همکار این کشور در افغانستان به خطر بیفتد. با اینکه آمریکا هزاران افغان را که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای این کشور در افغانستان همکاری کردند، یا جانشان در خطر بود، از افغانستان خارج کردند، هنوز هزاران همکار دیگر این کشور در افغانستان باقی مانده‌اند و هر روز با خطر کشته شدن به دست طالبان مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر و صدور فرمان‌های سختگیرانه طالبان برای مردم این کشور، بسیاری از آنان می‌خواهند از افغانستان خارج شوند. وال استریت ژورنال می‌نویسد که بر خلاف ادعاهای وزیر خارجه آمریکا، در افغانستان ثبات چندانی وجود ندارد. دولت اسلامی (داعش) در چند هفته اخیر، چندین حمله خونین در گوشه‌وکنار افغانستان را سازمان‌دهی کرد که به کشته شدن ده‌ها تن از ساکنان این کشور منجر شد و نمی‌توان انکار کرد که خشونت‌های شاخه خراسان داعش در افغانستان ادامه خواهد یافت و گسترش می‌یابد.

وال استریت ژورنال خبر دلگرم‌کننده در سوی دیگر این وضعیت را حملات جبهه مقاومت ملی علیه طالبان می‌داند که توانسته‌ است برخی نواحی را نیز به تصرف درآورد. هرچند وال استریت ژورنال تایید ادعاهای جبهه مقاومت در مورد تصرف چند منطقه راهبردی در شمال افغانستان را فعلا امکان‌پذیر نمی‌داند، معتقد است که موفقیت این جبهه در مبارزه با طالبان برای همه کسانی که از ظلم طالبان در حال فرارند، پناهگاهی ایجاد خواهد کرد. از طرفی سیاست‌های افراطی و ضدزن گروه طالبان هم در افغانستان مخالفان زیادی  دارد.

با اینکه در ماه‌های اخیر برخی از سیاستمداران آمریکایی می‌خواستند با طالبان تعامل نزدیک‌تری داشته باشند و حتی بحث‌هایی هم درباره به رسمیت شناختن این گروه در آمریکا در صورت متعادل شدن عملکردشان به خصوص در قبال زنان و دختران، مطرح شد، حالا به نظر می‌رسد آمریکا با نگاهی تندتر به اقدام‌های طالبان در افغانستان می‌نگرند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت (۹ مه)، در نشست خبری هفتگی خود، به دستور جدید طالبان برای زنان در افغانستان هم اشاره کرد و گفت که دستور پوشش اجباری برای زنان، روابط طالبان با جامعه جهانی را مخدوش‌تر می‌کند. او بر استفاده از اهرم‌های فشار موجود در دست آمریکا و متحدانش در برابر طالبان تاکید کرد و افزود: «در نظر داریم با تداوم و افزایش فشارها بر طالبان، آ‌ن‌ها را وادار کنیم تصمیمشان را تغییر دهند.»

هرچند امکان تغییر رویکرد طالبان در قبال مسائلی چون باز شدن مدارس دخترانه و کاهش سختگیری‌ها برای پوشش زنان اندک است، حداقل آمریکا و جامعه جهانی درباره این افراطی‌ترین رژیم سیاسی جهان به شناخت بهتری خواهند رسید که می‌تواند برای برخورد جامعه جهانی با طالبان راهبردی واضح‌تر ترسیم کند.