وزیر خارجه آمریکا: زمان برای احیای برجام بسیار کوتاه است

آنتونی بلینکن از بررسی گزینه‌های دیگر خبر داد

بلینکن گفت توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را دشوارتر کرده است-OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که زمان برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «بسیار کوتاه» شده است. همزمان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفت که تنها چند هفته برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام فرصت باقی است.

دو دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین بین نمایندگان ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا، نتیجه ملموسی به همراه نداشته است.

بلینکن روز سه‌شنبه گفت که زمان برای حفظ توافق هسته‌ای به سرعت رو به پایان است و واشینگتن در حال بررسی گزینه‌های دیگر است. او تاکید کرد که عبور تهران از تعهدات در برجام که به توسعه برنامه‌های هسته‌ای منجر شده است، بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بسیار دشوارتر کرده است.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته از جمله اقدامات تهران است که نگرانی غرب را به دنبال داشته است. غنی‌‌سازی با خلوص بالا، یک گام بلند در زمینه آمادگی برای تولید سلاح هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت: «زمان برای احیای برجام خیلی، خیلی، خیلی کوتاه شده است و پیشرفت‌های روزانه ایران در توسعه برنامه‌های هسته‌ای بازگشت به برجام را دشوارتر کرده است.»

وزیر امور خارجه دولت بایدن همچنین انگشت اتهام را به سوی دولت دونالد ترامپ نشانه رفت که از توافق هسته‌ای خارج شد. او خروج از برجام را «بدترین تصمیم سیاست خارجی دهه گذشته» آمریکا عنوان کرد.

دونالد ترامپ معتقد بود برجام با نقطه ضعف‌هایی مانند لغو تحریم‌های تسلیحاتی، بدترین توافق تاریخ ایالات متحده آمریکا است و باید آن را با توافقی قوی‌تر و بلند‌مدت‌تر جایگزین کرد.

آنتونی بلینکن نیز بارها اعلام کرده است که باید به توافقی قوی‌تر و بلندمدت‌تر با ایران دست یافت.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود به نقض تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام  و اقدامات تحریک‌آمیز منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد. او همچنین گفت که واشینگتن و متحدانش در حال بررسی «گزینه‌های دیگر» هستند. البته بلینکن مانند رابرت مالی و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روشن نکرد که منظور از گزینه‌های دیگر چیست.

ناظران بر این باورند که ضعف آشکار دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی در عمل اهرم‌های فشار را در قبال تهران کاهش داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که آمریکا بازی ایران با زمان را تحمل نمی‌کند.

پیش از بلینکن، رابرت مالی، نماینده ویژ آمریکا در امور ایران نیز هشدار داد زمان برای احیای توافق هسته‌ای رو به پایان است و به زودی چیزی از برجام باقی نمی‌ماند که احیا شود.

او نیز مانند بسیاری از تحلیلگران امور ایران به تلاش تهران برای خرید زمان و ایجاد اهرم‌های بیشتر اشاره کرد. مالی هشدار داد که اگر مذاکرات وین در چند هفته پیش رو به نتیجه نرسد، بحران وخیمی پدید خواهد آمد.