هشدار پناهجویان افغان درباره فاجعه انسانی

تجمع و اعتراض ۲۵ روزه پناهجویان افغانستان دربرابر کمیساری عالی سازمان ملل در اسلام‌آباد

هزاران پناهجوی افغانستان در کشورهای همسایه در انتظار به دست آوردن پناهندگی کشورهای اروپایی و امریکایی‌‌اند- ایندیپندینت فارسی

ده‌ها پناهجوی افغانستان که بیست‌و‌پنجمین روز اعتراضات خود را در برابر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در اسلام‌آباد از سر می‌گذرانند، این نهاد را به بی‌توجهی و کوتاهی در زمینه رسیدگی به پرونده‌‌های مهاجرت متهم می‌کنند.

این پناهجویان که ده‌ها کودک نیز در میان آنان به چشم می‌خورند، زیر باران شدیدی که دوشنبه‌شب، ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) در آن ناحیه می‌بارید، به اعتراض خود در برابر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد ادامه دادند.

اعتراض‌کنندگان می‌گویند که نهادهای مدافع حقوق بشر، حقوق کودک، و حقوق زن در جهان توجهی به وضعیت وخیم آنان ندارند و جهان در برابر فاجعه انسانی که در درون و بیرون از افغانستان از مردم این کشور قربانی می‌گیرد، خاموش مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان می‌گویند که در بیست‌و‌پنج روز گذشته هیچ نهاد سازمان ملل متحد یا نماینده‌ای از نهادهای حامی حقوق بشر با آنان صحبت نکرده است.

با آن که این پناهجویان معترض افغان در وضعیت بسیار بدی قرار دارند، می‌گویند تا هنگامی که به پرونده‌های آنان رسیدگی نشود، به اعتراض خود در برابر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد ادامه خواهند داد.

این پناهجویان بیست‌و‌پنج روز پیش با پوشیدن پارچه‌های سفید که بر آنان با رنگ سرخ «کشتن» نوشته‌اند، در اسلام‌آباد دست به راهپیمایی زدند و از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد خواستند که یا به پرونده‌های آنان رسیدگی کنند، یا آنان را بکشند.

پیش از فروپاشی حکومت «جمهوری اسلامی افغانستان» در حدود سه میلیون تن از شهروندان افغانستان در پاکستان زندگی می‌کردند و هزاران تن دیگر نیز پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، به پاکستان گریختند. شمار دقیق مهاجران و پناهجویان افغان در پاکستان هنوز روشن نیست.

بخشی از این پناهجویان به کشورهای اروپایی، امریکای شمالی و استرالیا درخواست پناهندگی فرستاده‌اند و می‌گویند که انسان‌ها برابرند و تبعیض در برابر پناهجویان افغانستان باید متوقف شود. 

ده‌ها تن از شهروندان افغانستان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به پاکستان رفته‌اند، از سوی شماری از نهادهای خارجی حمایت می‌شوند و در انتظار اسناد پذیرش مهاجرت یا پناهجویی برای رفتن به کشورهای دیگرند. اما بسیاری از آنان نیز بدون برخورداری از حمایت سازمان ملل یا هر نهاد دیگری، با وضعیت دشوار و نابسامان مالی دست به‌گریبانند.

طبق برخی آمارها حدود پنج میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند، حدود هفتاد و شش هزار تن پس از رویدادهای اخیر به آمریکا رفته‌اند، و هزاران تن دیگر نیز در کشور‌های مختلف سرگردان مانده‌اند.

بیشتر از جهان